TOP

Modebeurs Bread & Butter bruist voor het laatst in Barcelona

Er heerste een positieve sfeer op de Bread & Butter Barcelona (21 tot en met 23 januari). Opvallend waren alle grote veranderingen en plannen van veel merken. Ook de beurs zelf gooit het roer om en is vanaf volgende editie weer terug in Berlijn.

Kredietcrisis of niet, op Bread & Butter Barcelona was de sfeer overwegend positief. Zowel merken als retailers hebben zin in het nieuwe jaar. De gangpaden waren met name op donderdag vol, al vonden sommige standhouders het toch nog wat rustiger dan normaal. Hier en daar waren wat lege plekken in de hallen en één etage van de sport & street hal was zelfs helemaal leeg. Uit de geruchten blijkt dat een aantal exposanten last minute af hebben gezegd en dat sommige merken nog de laatste week benaderd werden met een aanbod voor een (grotere) stand op de beurs.

Opvallend was dat bij veel merken grote veranderingen gaande zijn. No Excess presenteerde voor het eerst vrouwenlijn Excessive en Scotch & Soda lanceert voor zomer 2010 de vrouwenlijn Maison Scotch, Femme par Marie. Indian Rose toonde de eerste collectie van de nieuwe Turkse eigenaar en producent en heeft meteen de prijzen van alle jeans verlaagd tot onder de 100 euro. JC Rags en zusje DEPT hebben grote uitbreidingsplannen, met shop-in-shops en winkels en Peter Kruip (voorheen directeur Esprit Nederland) is toegetreden tot het management om de retail in goede banen te leiden.

Wrangler heeft afscheid genomen van álle personeel in Nederland en start vanaf winter 2009/2010 met een compleet nieuw team en met een compleet nieuwe collectie, die terug naar de roots gaat met een ruig en rauw randje. Kuyichi heeft een nieuwe lijn voor vrouwen, Pure Plus, met heel cleane maar wel hoog modische basisitems in organic denim. Ook G-Star heeft de organic collectie uitgebreid naar een compleet programma met broeken, rokken en jasjes in een mooie diep blauwe organic denim.

Op het nieuws dat Bread & Butter weer terug gaat naar Berlijn (waarschijnlijk op het oude vliegveld Tempelhof) reageerden vrijwel alle Nederlandse exposanten positief. Want Barcelona mag dan een gezellige zonnige stad zijn, in Berlijn is de echte mode-inspiratie te vinden. En veel bezoekers verlaten de beurs in Barcelona op een zonnige dag toch eerder om naar het strand te gaan, waar in Berlijn geen sprake van is. Bovendien willen veel merken de pijlen weer richten op Oost-Europa en Scandinavië, nu het in de Zuid-Europese markten wat moeizamer gaat.

Weten wat de trends worden volgens Barcelona? Kijk op www.textilia.nl/nieuws/jeans