TOP

Mode-icoon: de bolhoed

In Textilia duiken we regelmatig in de geschiedenis van een mode-icoon. Goed voor je vakkennis, en een mooi verhaal om aan de klant te vertellen. In de nieuwste editie van het blad dit keer: de bolhoed.

De bolhoed is ooit ontworpen als een puur functioneel item, maar is nu een modeaccessoire dat langzaam terugkeert in het straatbeeld als gevolg van de ‘gentleman‘-revival van de laatste jaren. Tijd om het typisch Britse, ietwat jolige karakter van de bolhoed opzij te schuiven en het een nieuwe context te geven.

 


Vorig jaar schreven we al over de toegenomen interesse voor de bolhoed: Inkooptip mannenmode: de klassieke bolhoed

 


Jachtopzieners

De eerste bolhoed wordt in 1849 vervaardigd door de Britse hoedenmakers Lock & Co. Hij is voor jonkheer Edward Coke, de jongere broer van de tweede graaf van Leicester, die een stevig hoofddeksel zoekt voor zijn jachtopzieners. In het Engels wordt deze hoed dan ook de ‘Coke’ genoemd of ‘bowler hat’, vernoemd naar de leidinggevende van de hoedenmakers van Lock & Co, Thomas Bowler.

Hij maakte een prototype naar de wensen van Coke: een hoofddeksel dat goed blijft zitten tijdens de jacht en stevig genoeg is om de jachtopzieners te beschermen tegen laaghangende takken op zijn landgoed in Norfolk. Naar verluidt gaat Coke op het prototype staan om te testen of de hoed inderdaad stevig genoeg is. De hoed doorstaat de test en wordt onderdeel van de standaarduitrusting van de jachtopzieners.

Bolivia

Maar hoe werd het hoofddeksel onderdeel van de outfit van de zakenman, welke rol speelde de filmindustrie in de populariteit van de bolhoed en waarom is het in Bolivia onderdeel van de lokale klederdracht? Dat lees je in Textilia #4: Beurstrends.

 


Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.