TOP

Mistral overgenomen door Nederlands MerkGoed, Vila lanceert plus-size label Evoked en sokkenfabrikant Vodde wint KVK Impact Award 2021

Iconische surfmerk Mistral heeft in MerkGoed een nieuwe eigenaar gevonden, Vila brengt een plus-sizecollectie op de markt en de circulaire sokkenfabrikant Vodde wint een prijs. Verder: Denim Days Festival keert terug en French Connection heeft in Bodewes Fashion een nieuwe agent gevonden. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 februari.

Foto: Vodde

Surfmerk Mistral overgenomen door Nederlands MerkGoed

Mistral is volledig overgenomen door de Haarlemse investeerder Nederlands MerkGoed (NMG). Het overnamebedrag is niet bekend. In 2021 behaalde Mistral een omzet van – inclusief licentieverkoop – van circa 80 miljoen euro. Het merk heeft zo’n zestig werknemers. Mistral bestaat sinds 1979 en produceert naast watersportkleding, schoenen en lifestyle-artikelen onder meer surf- en sup-boards. De onderneming profiteert van de populariteit van suppen (stand up paddling). In Duitsland is het label goed voor de verkoop van 200.000 Sup-boards.

De nieuwe eigenaar NMG wil internationaal groeien met het surfmerk, dat al actief is op vier continenten en in meer dan tien landen. Voormalig mede-eigenaar Ado Huisman geeft aan op zoek te zijn gegaan naar een partij met een duidelijke merkvisie. De eerste gesprekken met NMG vonden al jaren geleden plaats. De investeringsmaatschappij heeft onder andere Orangebag en Nomad in haar portfolio. Arnaud van der Vecht van NMG: “Mistral heeft de statuur, uitstraling en geloofwaardigheid om dit succes nog veel verder uit te bouwen door nog meer eigen business onder het Mistralmerk te bouwen.”

Vila introduceert plus-size label Evoked

Vrouwenmodemerk Vila – onderdeel van het Deense modeconcern Bestseller – breidt uit met het plus-size merk Evoked. De nieuwe sublijn ligt volgens het bedrijf in het verlengde van Vila, maar focust zich op een grotere matenrange. Evoked is verkrijgbaar van maat 44 tot en met 56. Het bedrijf geeft aan aandacht te hebben gegeven in de juiste pasvormen en details als verborgen extra knopen en stiksels. Evoked heeft zes collecties per jaar, waarin ook de noos-stijlen van Vila zijn terug te vinden. De eerste levering is gepland in juni 2022.    

Sokkenfabrikant Vodde wint KVK Impact Award 2021

De Nederlandse sokkenfabrikant Vodde heeft de KVK Impact Award 2021 gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan bedrijven die tijdens de coronacrisis een innovatief product op de markt hebben gebracht. Vodde geeft oud textiel en andere restpartijen – zogenoemde ‘vodden’ – nieuw leven door er sokken van te maken. Het materiaal dat wordt ingezameld door lokale voddenboeren wordt tot garens verwerkt in een proces waarbij ook polyesters van petflessen, visnetten en ander afval wordt toegevoegd. In het knitting center, achter het TextielMuseum in Tilburg, worden vervolgens de sokken gemaakt. Het merk werkt voor de realisatie onder meer samen met Midpoint Brabant, aanjager van circulaire textieleconomie in Midden-Brabant en het TextielMuseum. Via de website van Vodde zijn sokken voor mannen, vrouwen, sport- en outdooractiviteiten verkrijgbaar. 

Denim Days Festival keert terug in april

Het Denim Days Festival in Amsterdam heeft nieuwe data bekendgemaakt: vrijdag 22 en zaterdag 23 april 2022. Denim Days Festival – The Market Edition wordt georganiseerd in De Hallen en het inpandige Denim City. Tijdens het gratis toegankelijke event staat denim centraal en worden er naast een markt, workshops, exposities en talks gehouden over innovaties in dit segment. Het laatste Denim Days Festival vond – door de pandemie – online plaats in 2020. De laatste fysieke editie was in 2019.  

French Connection nieuw bij Bodewes Fashion

De vrouwenlijn van French Connection wordt vanaf nu vertegenwoordigd door Bodewes Fashion. Het Britse merk, dat dit jaar het 50-jarig jubileum viert, vormt binnen het agentschap een toevoeging op onder andere InWear, Part Two, NÜ Denmark en Stehmann. “Toen ons werd gevraagd agent te worden voor French Connection, wisten wij al snel dat het merk bij ons, de merken die we voeren en bij ons klantenbestand past. Het is ontzettend stijlvol, vrouwelijk en vooral heel kleurrijk”, aldus eigenaar Mirjam Stehmann. “We zijn hier heel enthousiast over en de eerste reacties op de collectie die nu in de showroom hangt, zijn ook positief. Wij geloven hier enorm in.”