TOP

Miss Etam richt pijlen op buitenland, Gsus wisselt van eigenaar en Alix lanceert festivalcollectie

De directeur van Miss Etam zegt in het AD dat de modeketen klaar is voor buitenlandse avonturen. Verder: Brand Retail Group verkoopt modemerk Gsus, Alix the Label lanceert festivalcollectie én een pop-upshop en wat doen onder meer H&M, Joline Jolink en Dresses Only met duurzaamheid 5 jaar na Rana Plaza? [deel 1]. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 24 april.

Miss Etam is klaar voor buitenlandse avonturen

In het Algemeen Dagblad een artikel met onder meer aan het woord Richard Turk, de huidige directeur van Miss Etam. Daar in zegt hij: “We gaan ons de komende tijd bijvoorbeeld veel meer richten op persoonlijk shoppingadvies aan klanten. Verder hopen we vooral online met onze webshop flink te kunnen groeien. En waar we onze groei de komende jaren ook uit willen halen, is het buitenland. We zijn in België aan het experimenteren met Miss E. Daarnaast hopen we  op termijn naar Duitsland te kunnen met Miss Etam. Dat is nog in de onderzoeksfase, maar we zien flinke groeimogelijkheden. Dit merk kan een breed publiek aanspreken.”

Er is een koper voor Gsus

Gsus sindustries maakt zich op de achtergrond klaar voor een herlancering. Het merk is onlangs verkocht aan ‘iemand uit de branche’, zo laat voormalig ceo Jop Pollmann weten aan RetailNews. De wholesaletak van Gsus werd  afgelopen week failliet verklaard. In september 2017 werd al bekend dat het merk de groothandelsactiviteiten na het herfst/winterseizoen 2018-2019 zou stopzetten. De koper van Gsus sindustries ‘zou zich pas bij de herlancering van het merk bekend willen maken’.

Wat doen deze modemerken met duurzaamheid 5 jaar na Rana Plaza? [deel 1]

Op 24 april is het vijf jaar geleden dat kledingfabriek Rana Plaza instortte. Bij de ramp kwamen ruim 1100 mensen om het leven. Wat is anno 2018 de stand van zaken? Wat is er anders en hoe bewust is de consument inmiddels als het gaat om sociaal verantwoorde mode? Textilia spreekt in dit eerste deel van een tweedelige serie met onder meer H&M, Joline Jolink en Expresso over duurzaamheid in het licht van Rana Plaza.

David Laport ontwerpt voor Nationale Opera & Ballet

Ontwerper David Laport gaat kostuums ontwerpen voor de Nationale Opera & Ballet. Die zijn bedoeld voor een voorstelling van choreograaf Peter Leung voor het International Young Patrons Gala dat op 1 juni plaatsvindt in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Een sopraan en verschillende balletdansers worden gekleed gaan in de creaties van David Laport, die bekend staat om zijn sculpturale, gewichtloze jurken. Alle materialen, stoffen en textiel voor de kostuums van de performance zijn met de hand ontwikkeld.

Alix lanceert festivalcollectie én opent pop-upshop

Op de eerste dag van het Coachella festival in Los Angeles (14 april) lanceerde het Nederlandse modemerk Alix The Label een limited collectie, genaamd Festival Chapter. De in beperkte oplage geproduceerde festivalcollectie bestaat uit elf items waaronder een flowy rok, een paillettentop, een sexy kanten jurk en een rock T-shirt. Influencers zoals Anna Nooshin, Maan, Claartje Rose en Danie Bles reisden met Alix mee naar Californië om de collectie op het festival te dragen. De collectie is te koop via de webshop van Alix The Label en bij een aantal geselecteerde winkels. Daarnaast was de limited festivalcollectie op 21 april één dag verkrijgbaar in de pop-up store in de Negen Straatjes in Amsterdam. 

The Tutu Shop opent pop-up in Amsterdam

Op maandag 23 april opende The Tutu Shop een pop-upstore aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Een slimme zet met het oog op het naderende bruiloftsseizoen. De winkel is een week lang open, tot en met zondag 29 april en speciaal voor Koningsdag wordt er een oranje tutu voor de Nederlandse markt verkocht. De tutu’s zijn er in acht verschillende soorten en 20 verschillende kleuren, voor volwassen vrouwen én voor kleine meisjes.

The Tutu Shop begon twee jaar geleden in België als webshop en heeft sinds een half jaar een fysieke winkel in Antwerpen. In februari werd de Nederlandse webshop gelanceerd. The Tutu Shop verkoopt wekelijks zo’n 250 tutu’s. Oprichter Isabelle Dumortier schreef over het succesverhaal van haar webshop het boek Online Startup, dat binnenkort verschijnt.