TOP

DutchSpirit maakt duurzame maatpakken: ‘We krijgen veel applaus’

DutchSpirit maakt pakken, maar beslist geen gewone: het merk biedt namelijk duurzaam en maatschappelijke verantwoord gemaakte pakken aan. Textilia spreekt met de eigenaar van DutchSpirit, Erik Toenhake: “Van alle confectie wordt 30 à 40 procent nooit verkocht.”

Erik Toenhake maakte een aantal jaar geleden de overstap van de financiële dienstverlening naar de mode – duurzame mode welteverstaan. Toenhake rolde per toeval in het bedrijf DutchSpirit nadat de twee ex-eigenaren – twee broers – hem vroegen mee te doen. Toen de twee broers het bedrijf verlieten, besloot Toenhake het merk alleen voort te zetten. Hij vertelt aan Textilia wat de filosofie is achter het merk en de onderneming.
 
Waarom maken jullie duurzame maatpakken?
 
“De reden waarom wij maatwerk doen, heeft te maken met het feit dat van alle confectie 30-40% nooit verkocht wordt. Er is gewoon een enorme overproductie. We doen niet alleen maatwerk om te zeggen dat we de top van de markt willen bedienen. Het is een bewuste keuze om niet te zeggen ‘laten we een paar honderd pakken produceren en kijken hoeveel we er verkopen’. Natuurlijk gaat dan de prijs omlaag maar wij maken liever een product op aanvraag.  Bovendien: een mooi gemaakt pak van een hoogwaardige kwaliteit stof gaat langer mee dan een goedkoper pak, dus doe je er uiteindelijk ook langer mee. Verder zijn we veel bezig met het ontwikkelen van duurzame stoffen. Zo hebben we ook ecologisch wol in de collectie, al kiezen de meeste van onze klanten nog voor niet-ecologisch wol.”
 
Op welke punten zijn de pakken nog meer duurzaam of maatschappelijke verantwoord?
 
“Er komt geen kinderarbeid aan te pas. Alles wordt in Marokko gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden. Ook betalen wij eerlijke inkoopprijzen en reduceren we de CO2-uitstoot door enigszins dichter bij huis te produceren – ten opzicht van productie in bijvoorbeeld het Verre Oosten. Daarnaast planten we voor elk gemaakt pak een boom via Stichting Trees for All.”
 
Jullie leasen ook pakken?
 
“Klopt onze filosofie is die van een circulaire economie. Doordat we pakken leasen, kunnen we ervoor zorgen dat die pakken weer bij ons worden ingeleverd. Ook heffen we statiegeld op onze maatpakken zodat klanten sneller hun oude pak weer terugbrengen. Het voordeel daarvan is ook dat mensen die het geld niet in één keer hebben – je kunt bij ons vanaf 495 euro een pak kopen – toch een duurzaam maatpak kunnen dragen.”
 
Is er veel vraag naar jullie maatpakken?
 
“We krijgen veel applaus vanaf de zijlijn. Maar als puntje bij paaltje komt, kopen veel mensen vervolgens toch een standaard confectiepak of een maatpak zonder meerwaarde ergens anders. Dat vind ik wel eens jammer. Iedereen vindt het altijd heel belangrijk om maatschappelijke verantwoord bezig te zijn maar het zou fijn zijn als consumenten ook eindelijk eens hun gedrag hierop aanpassen. Ook zie ik bij grote bedrijven dat men net zo lang wacht met het veranderen van hun aanpak totdat het echt moét. Pas als ze zien dat anderen wél duurzaam werken, gaan ze zich achter de oor krabben.”
 
Wat zijn jullie doelstellingen en ambities voor de komende vijf jaar?
 
Wij willen mensen blijven stimuleren en motiveren om hun aankoopgedrag aan te passen aan wat we samen ethisch verantwoord vinden. Alleen samen maken we het verschil. DutchSpirit wil doorgroeien tot een toonaangevend label in fantastische duurzame zakelijke kleding voor dames en heren en daarmee een kanteling teweegbrengen van de reguliere massamarkt naar een eerlijker fashionindustrie.