TOP

Miss Etam is Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012

Miss Etam is op basis van marktonderzoek onder ruim 2800 consumenten door MarketResponse uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012 . De tweede plaats ging naar Expert, de derde plaats was voor Landal GreenParks.

Miss Etam scoort een 8,51, als tweede eindigt Expert met een 8,39. De nummers drie en vier verschillen weinig van elkaar. Het zijn Landal Greenparks met een 8,34; Ikea met een 8,31. Op nummer vijf tot en met tien klantvriendelijkste bedrijven eindigen dit jaar ANWB, DA-drogist, EMTE supermarkten, Jumbo, Douglas en Bol.com.

Gekwalificeerd personeel
De klantvriendelijkheid is overigens gemeten over vijf criteria die door de 2500 geënquêteerden zijn gewogen op belangrijkheid. De respondenten gaven aan het meest te hechten aan het beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel. De overige vier criteria zijn: ‘beloftes nakomen’, ‘niet moeilijk doen’, ‘fouten kunnen toegeven’ en ‘niet onnodig lastigvallen’.

Klantvriendelijkheid licht gedaald sinds 2011
Opvallend is dat de gemiddelde score op klantvriendelijkheid dit jaar iets is gedaald ten opzichte van vorig jaar. In 2011 scoorden bedrijven in Nederland nog gemiddeld een 7,71, dit jaar is dat gezakt naar een 7,63. Meest klantvriendelijke branche in 2012 is volgens het onderzoek van Market Response de thuiswinkelbranche met een score van 7,90. De telecombranche is hekkensluiter met een 6,98. (Sport-)kledingwinkels eindigen vrij hoog met een 7,81.