TOP

Millennials kopen liever in fysieke winkel

Bijna de helft van de nieuwe generatie koopt producten het liefst in een fysieke winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy in opdracht van Retail Event Nederland.

Het onderzoek is op 26 maart 2014 gepresenteerd tijdens Retail Event Nederland in Expo Houten. De uitkomst: jonge shoppers willen graag winkelen in een plezierige omgeving die inspireert. Retailers die zich op deze generatie richten zullen op een fysieke plek aanwezig moeten zijn.

Millennials
De Millennials zijn de nieuwe generatie consumenten. Deze shoppers zijn geboren tussen 1980 en 2000. Uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy blijkt dat deze generatie graag fysieke winkels bezoekt en dit de komende jaren ook zal blijven doen.

LEES OOK: Hoe open je een stenen winkel?

Van de ondervraagden geeft 47 procent aan liever te winkelen in een stenen winkel dan online. Van de Millennials geeft 32 procent de voorkeur aan online shoppen. Uit het onderzoek blijkt verder dat de groei van online winkelen klein zal zijn bij de jonge generatie. Over vijf jaar zal het percentage toenemen van 32 naar 33 procent. De voorkeur voor fysieke winkels daalt naar 41 procent.

“Het is eigenlijk gek dat we allemaal denken dat de Millennials ontzettend online gefocust zijn. Dit blijkt dus juist niet het geval”, aldus Frank Quix, directeur van Q&A Research & Consultancy.      

Andere generaties       
Voor het onderzoek is ook gekeken naar de andere generaties. Bij generatie X – geboren tussen 1965 en 1980 – ligt de voorkeur voor de fysieke winkel op 37 procent en dus lager dan bij de Millennials. Ook de Boomers zijn onderzocht. Deze consumenten zijn geboren tussen 1945 en 1965. Van de Boomers bezoekt 53 procent liever een fysieke winkel. Slechts 19 procent geeft de voorkeur aan online shoppen.

Aantrekkelijkheid
Q&A Research & Consultancy heeft ook onderzocht welke aspecten aantrekkelijk zijn bij het kopen van een product. Snelle beschikbaarheid van het product staat bij alle generaties bovenaan. Verder verschillen de generaties duidelijk van elkaar. De belangrijke aspecten:
De Millennials
Voor de jonge generatie gaat het vooral om ‘touch & feel’. Ook een zeer uitgebreid assortiment en 24/7 kunnen winkelen zijn erg belangrijk.
Generatie X
Bij deze generatie speelt prijzen kunnen vergelijken een grote rol. Generatie X vindt het ook fijn om inzicht te hebben in de beschikbaarheid van het product. Daarna volgt het ‘touch & feel’ aspect.
De Boomers
Ook de Boomers hechten veel waarde aan eenvoudig prijzen kunnen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van een product. Andere aantrekkelijke aspecten zijn ruilen en deskundig advies.

Daarnaast is ook onderzocht welke aspecten bepalend zijn bij een aankoop. De resultaten van de Millennials zijn vergeleken met de resultaten van de Boomers:

onderzoek Millennials

Over het onderzoek
Het onderzoek van Q&A Research & Consultancy is een representatieve steekproef onder 1.250 consumenten. Hierbij is gekeken naar het winkelgedrag van de Millennials, generatie X en de Boomers. De steekproef is uitgevoerd onder het Q&A Panel. Op basis van vijftien verschillende aspecten is voor elke groep bepaald hoe aantrekkelijk de aspecten zijn en in hoeverre de aspecten bepalend zijn voor het doen van een on- en offline aankoop.