TOP

SXSW Update 2014: de laatste digitale trends

Op het Amerikaanse event South by Southwest worden elk jaar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie en creativiteit gepresenteerd. Digitaal marketingbureau 3sixtyfive woonde het event bij en verklapte ons de laatste trends.

Sinds 1987 vindt in Austin, Texas elk jaar het event South by Southwest (SXSW) plaats. Daar worden tienduizenden bezoekers bijgepraat over de laatste trends op het gebied van film, muziek en interactiviteit. Niet voor niets wordt Austin de nieuwe Start-Up-Stad van Amerika genoemd. Het Haarlemse digitale marketingbureau 3sixtyfive was aanwezig en gaf ons gister een update tijdens hun event SXSW Update 2014. Laat je inspireren!

Digital disruption

Sinds de opkomst van social media is technologie niet langer alleen iets voor nerds. Ook ‘gewone’ mensen kunnen tegenwoordig – met beschikbare software – een applicatie bouwen. Niet gek dus dat digitale start-up’s elkaar steeds sneller opvolgen. Wees je hier als ondernemer van bewust. Door platforms als AirBnB en Uber sta je steeds vaker buitenspel. Blijf je dan ook ontwikkelen en wees flexibel. Doe niet alleen oude dingen op een nieuwe manier, maar verzin ook eens nieuwe dingen. Vraag jezelf af: wat kan internet voor mij betekenen?

Social tv

Van alle tweets gaat maar liefst 30 procent over tv. Twitter is dan ook hét social mediakanaal als het op televisie aankomt. In Amerika is de ‘buzz’ die op Twitter ontstaat door een tv-programma zelfs essentieel voor het slagen daarvan. Wat jij hier aan hebt? Een hoop publiciteit, mits je op het juiste moment op Twitter kan inhaken bij iets van tv. Inspirerend voorbeeld is Oreo. Toen tijdens Superbowl de stroom uitviel, twitterde het koekjesmerk dat Oreo’s ook heel lekker in het donker smaken. Hiermee kreeg Oreo uiteindelijk meer aandacht dan de sponsors van Superbowl.

Wearables

Als we de voorspellingen mogen geloven vertegenwoordiger ‘wearables’ (draagbare technologie) over drie jaar een markt van 30-50 miljoen dollar. Denk aan de iWatch van Apple en Google Glass, maar vergeet ook de Navigate Jacket en de Slimme Handtas niet. Nederlands modeontwerpster Pauline van Dongen is er groot mee geworden, dus onderschat zeker de kracht van wearables niet.

Predictive marketing

Inspelen op wat je klant nu wil? Zo 2013! Predictive marketing – oftewel voorspellen wat de klant wil en daarop inspelen – is de nieuwste trend. Hier kom je achter door ‘big data’ te analyseren, die je ondermeer kunt verzamelen aan de hand van wearables en iBeacons. Je kunt je business ook relevant maken. Dit kan wederom goed met inhaken, zoals Arby’s deed tijdens de uitreiking van de Grammy’s. De sandwichshop, die een logo heeft met een soort hoed, twitterde ‘Hey Pharrell, can we have our hat back?’ Dit zorgde voor een hoop publiciteit. Lees hier meer over Pharrell’s hoed.

Anonymity

Haaks op de mogelijkheden van technologie en big data, staat het groeiende verlangen (en schending van) privacy. Door social media is het zo ‘makkelijk’ geworden om bekend te worden, dat het nu juist weer cool is om een nobody te zijn. Dit zie je terug in nieuwe social mediakanalen, zoals SnapChat, Whisper, Secret en Confide. Authenticiteit – ook van een retailer of kledingmerk-  zal dus nog belangrijker gaan worden.  

Top 10 start-ups

Veel start-up’s die ooit gelanceerd werden op SXSW zijn inmiddels wereldwijd bekend. Denk aan Twitter en AirBnB, maar ook dating-app Tinder. Onderstaande start-up’s werden dit jaar op SXSW gepresenteerd. Paolo Martorino, managing partner bij 3sixtyfive, denkt dat deze start-up’s hét gaan worden.

–        PeekInto

–        Kiwi Wearables

–        DataBox

–        TriveOn

–        Cuff.io

–        Secret

–        Waygo

–        The Gestures

–        Jelly

–        Skully Helmet

Lees ook: 3sixtyfive legt je uit hoe je een interactieve etalage maakt.

Bonus: bekijk hieronder hoe Oreo’s zichzelf elke dag weer relevant maakt.