TOP

Mijn shop is top: Palazzina

In deze bodyfashionrubriek gaat Textilia langs bijzondere lingeriewinkels. Want wat maakt hun shop zo top? Dit keer is de beurt aan het Amsterdamse lingeriepaleisje Palazzina.

Iedereen is er wel eens langsgelopen, en de levendige etalage is niemand ontgaan. Palazzina achter het paleis aan de Dam in Amsterdam ligt bijna letterlijk in het centrum van de stad. Dat veel mensen het kennen is ook niet verwonderlijk: de winkel bestaat al sinds het begin van de vorige eeuw.

Komen en gaan
Janna Engelsma is er met haar 17 dienstjaren al het langste werkzaam. “De huidige eigenaar René Watsema heeft het overgenomen van zijn ouders, dat zijn weer kennissen van mij. Daarvoor was ene mevrouw Visser de eigenaresse. In haar tijd zat boven het naaiatelier waar ook korsetten werden gemaakt, dat is nu een kleine opslagplaats. Om eerlijk te zijn: in de loop van de jaren is er in het interieur weinig veranderd. Tenminste: sinds ik hier werk niet. Alleen de collecties komen en gaan.”

Slim systeem
Datzelfde is van de stroom van toeristen en klanten te zeggen. Veel van hen komen nieuwsgierig een kijkje nemen in de kleurrijke winkel. Engelsma vertelt over de kracht van de zaak: “We hebben een heel slim ladesysteem achter de kassa, waar we erg trots op zijn.” Dat systeem werkt – heel simpel gezegd – per maat en niet zoals veel mensen denken per kleur. “Er is maar 65 m2 verkoopruimte, maar de écht verkoopruimte zit dan ook in de lades.” Die stroom aan klanten heeft dat niet altijd door. “Ik wil nooit pushy zijn, maar sommigen moet je echt helemaal uitleggen dat ze maar een klein deel van de collectie zien. Maar zodra ze het doorhebben willen ze niets anders meer,” vertelt Engelsma.

Snoepwinkel
Waarom ze al 17 jaar bij dezelfde zaak werkt heeft alles te maken met de schoonheid en het bezig zijn met de klanten. “In het begin wist ik niets van lingerie, maar ik ben wél een verkoopster in hart en nieren. Dit werk is niet bepaald worsten verkopen bij de Hema. Elke keer komen er weer nieuwe, mooie artikelen voorbij. En het is fijn om voor alle verschillende klanten een persoonlijke oplossing te vinden. Eigenlijk zijn we een soort snoepwinkeltje waar iedereen spontaan trek in lingerie van krijgt.”