TOP

Mijn shop is top: kinderwinkel BleiToe in Borger (Dr.)

In deze rubriek geeft Bengels het woord aan winkeliers met een bijzondere kindermodewinkel. Want wat maakt hun shop zo top? Mariella Blei (43) eigenaar van BleiToe in Borger vertelt.

Dat BleiToe in Borger, Drenthe, drie jaar bestaat, ving de redactie van Bengels op via Twitter. Ondernemer Mariella Blei nam drie jaar geleden de winkel van haar werkgeefster over, die toen nog Maxi Modo heette. Blei: “Ik vond het zo jammer dat zij wilde stoppen dat ik de zaak heb overgenomen en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. We draaien nog altijd uitstekend met een omzet die een stijgende lijn vertoont.

Nee-verkoop 
Het grote verschil onder de vorige eigenaar was dat er te vaak nee-verkocht werd. Er was op het juiste moment niet genoeg voorraad. Ik heb sindsdien veel energie gestoken in het zoeken naar de balans tussen voororder en bijkopen in het seizoen. Voor zomer 2013 ga ik nog meer budget bewaren voor de bijkoop. Vooral in het zomerseizoen heb je die flexibiliteit nodig, vanwege het onvoorspelbare weer. Wintergoed is wat dat betreft wat universeler en de verkoop stabieler.”

Toeristen

Borger in Drenthe is bekend van de hunebedden. Het dorp trekt per jaar meer dan een miljoen bezoekers per jaar. Blei is meer dan tevreden over de vestigingsplaats: “De toerist is in een andere stemming dan een ‘gewone’ klant. Er is hier bovendien veel weggevallen in de regio: kinderwinkels die weinig professioneel bezig waren. We hebben hier dus weinig last van overbewinkeling. Mensen zijn bereid voor mij te rijden. Met meer dan 30 merken hebben we voor elk wat wils en we maken het gezellig.”

Advies
Voor internet is Blei niet bang. “Alles wat ik verkoop, kán op internet goedkoper zijn, maar daar krijgt de klant niet mijn gouden tip bij. We laten altijd combinaties zien, zoals een bijpassend shirtje, sokken, een boxershort of een riem van €29. Wij vragen niet naar de maat; wij zien de maat van het kind en weten welke modellen goed zullen zitten. Vooral bij jongens is dat belangrijk. Je pakt de twee beste broeken en laat de duurste eerst passen, want als die goed zit wordt hij gekocht. Het echte adviseren mis je niet alleen op internet, maar in heel veel stenen winkels.”

Medaille
Bij BleiToe wordt het kinderen naar de zin gemaakt. “Er is genoeg speelgoed in de winkel en we werken met een medaille voor kinderen die niet willen passen. Na afloop krijgt het kind een beloning, ook al is er gehuild of gedreind in het pashokje. Kinderen bepalen heel veel op dit moment. Als het kind het leuk vindt in de winkel, komt het graag terug. Vrijwel altijd geven we een klein cadeautje bij een aankoop. Een zwangere krijgt bij aankoop van het eerste pakje bijvoorbeeld een rompertje.  Dat geeft veel positieve respons.”

Traffic
In november zorgt Blei voor extra aanloop door schoencadeautjes tot €15 in te kopen die je niet bij de reguliere speelgoedwinkel vindt. Blei: “De mensen weten dat en het geeft traffic en bijverkoop in de rustige novembermaand. Als het heel rustig is, bellen we klanten met de vraag of we hen al hadden gebeld dat er nieuwe artikelen zijn binnen gekomen, een smoesje soms, maar de klant waardeert het wel.” Toch zal geen enkele klant de winkel verlaten met iets dat niet staat. Blei verkoopt liever ‘nee’ als het niet goed zit. “De klant die hier weggaat, gaat weg met blij gevoel.”

Vijf winkels
Grootse plannen liggen klaar. Blei heeft een akkoord van de bank voor het openen van vier winkels, maar voorlopig staan die plannen in de ijskast. “Want wie ben ik dat het mij in deze tijd zal lukken.” In mei 2013 gaat de kinderwinkel het driejarig bestaan vieren met de klant, want dan is het precies drie jaar geleden dat de naam werd veranderd in BleiToe.