TOP

Klantenbinders: Wilco van der Werf over evenementen

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Wilco van der Werf van Funkie House/Daily Rush in Rotterdam en Den Haag.

Funkie House gebruikt de punchline ‘Home of the hip’. Hoe wordt je dat?
“In 1989 zette ik de winkel op en gelijk vanaf het begin was Funkie House anders dan andere winkels. Destijds werd er flink in hokjes gedacht, maar de winkel was eigenlijk niet in een hokje te plaatsen. We waren geen blue winkel, maar ook geen sportwinkel. Leveranciers konden ons daardoor niet goed plaatsen, het was moeilijk zaken doen. Maar in principe liggen onze roots bij streetwear, uiteindelijk doopten we de winkel om tot trendshop. Om bekend te staan als trendshop moet je allesomvattend en zichtbaar zijn. Daarom zijn we events gaan organiseren. Funkie House moest overal zijn. Op het strand, in de sneeuw, midden in de stad. Evenementen genereren die aandacht bij het goede publiek.”

Wat voor evenementen organiseert Funkie House?
“We doen van alles. Het laatste grote feest had een rock&roll-thema. Er komen dan bands spelen in de winkel, wij drukken T-shirts, er is een barbecue. We zorgen ervoor dat alles binnen zo’n feest op het thema aansluit. De keuze voor dit thema vloeit voort uit wat we in deze tijd om ons heen zien. rock&roll is terug in het straatbeeld en in de kleding. We hebben in het verleden ook strandfeesten opgezet en snowboard-trips. Daarnaast zijn er ook kleinschaliger dingen als een picknick in het park. Vaak leg ik de organisatie neer bij mensen die hier veel komen en de juiste contacten hebben. Zelf hoeven we daar niet enorm veel tijd en geld in te steken, dat is prettig want wij willen op regelmatige basis evenementen houden.”

Als jullie een feest organiseren is er vaak een merk dat sponsort. Hoe krijg je dat in deze tijd voor elkaar?
“Het mogen dan wel economisch moeilijke tijden zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn. Wij organiseren events voor redelijk kleine bedragen, die toch een groot bereik hebben. Sowieso zien we erop toe dat de directe link met het merk behouden wordt tijdens zo’n feest. Als je bezoekers achteraf niet eens weten welk merk er eigenlijk sponsorde, dan doe je iets fout. Het is ook niet zo dat je als merk gelijk resultaat moet willen zijn, dat is bijna onmeetbaar. Wat je tegenwoordig wel ziet is hoe iets wordt opgepakt in de social media. Dat is veel belangrijker dan je bezoekersaantal. Als er maar twintig mensen waren die wel hun enthousiasme uitspreken op Twitter, dan kan dat meer voor een merk betekenen dan een groot feest. Wij richten ons niet op het massale, maar gaan liever voor een event waar een kleine groep mensen op af komt die ook echt affectie met een sponsorende merk heeft of kan krijgen.”

Dus geen grote feesten met honderden bezoekers, maar kleinschalige events met de juiste doelgroep?
“Precies. Veel ondernemers willen te veel, die zijn pas tevreden als er honderden bezoekers op een event af komen. Maar je bezoekersaantal is niet het belangrijkste. Wat telt is of de mensen die je bereikt daadwerkelijk tot je doelgroep behoren. Ik organiseer liever een picknick voor 50 mensen waarvan ik weet dat ze onze winkel binnen stappen, dan dat ik een feest geef in de Off Corso waar ik voor moet adverteren in landelijke media. Grote evenementen zijn niet per definitie succesvoller. Je ziet ook dat merken juist daarop bezuinigen. Niet meer die grote abri’s of sponsoringen, dat kost ook veel geld. Maar een klein budget vrij maken voor een feestje waar precies de juiste mensen op af komen, dat lukt nu eigenlijk beter dan ooit. Met onze ervaring is het makkelijker om een merk op de goede manier te laten participeren in het evenement. En we kennen onze klanten goed, dat is onze troef.”

Wil je tips of adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.