TOP

Merken om te onthouden: ‘vegan’ street- en activewear

Dacht je dat 2018 het jaar van de vegan lifestyletrend was? Naar verwachting heeft 2019 op dit vlak nog meer in petto. Zeker ook op het gebied van street- en activewear. Een overzicht van merken voor op je inkooplijst voor komend seizoen.

In 2018 stoomde de populariteit van veganisme al op tot ongekende hoogte. Met als opvallende afsluiter ‘vegan’ oliebollen die werden omarmd door menig oliebollenbakker met commercieel inzicht. Volgens velen, waaronder The Economist, is het nog lang niet klaar met de plantaardige trend. Het opinieblad verwacht dat dit jaar consumenten, en dan met name de millennials, massaal overstag gaan. 

 

Sneakers van katoen en mais

Niet alleen wat betreft voeding, maar ook qua mode kunnen we nog meer verwachten. Bijvoorbeeld in het street- en activewearsegment. Een markt die steeds meer experimenteert met vooruitstrevende, milieu- en mensvriendelijke materialen en productietechnieken. Zo kwam Stella McCartney het afgelopen jaar met een vegan variant op Adidas’ Stan Smith-sneaker, introduceerde Reebok sneakers van katoen en mais en verruilde Nudie Jeans de leren patch op de achterzijde voor een papieren label (net als denimmerk Kuyichi al langer doet). 

 

Gerecyclede plastic flessen

The North Face ‘Thermoball Eco’ bedacht een alternatief op het populaire Thermoball jack, waar geen veren voor de vulling worden gebruikt, maar Primaloft, een materiaal dat gemaakt wordt van gerecyclede plastic flessen. Er komen steeds meer innovatieve vervangers voor dierlijke materialen, zoals vegan leer – van bijvoorbeeld fruitresten – faux fur en ‘future’ wol van materialenblends als hennep en kokosvezels of polyamide en gerecycled katoen. 

 

Beurzen

Voor wie aanvulling zoekt voor zijn assortiment: het aanbod plantaardige kleding en accessoires groeit en wordt steeds veelzijdiger en kwalitatiever. Diverse beurzen bieden inmiddels verschillende opties, waarbij het duurzame en innovatieplatform Neonyt in Berlijn (15-17 januari) vrij grote keuze geeft.

 

8 vegan merken om te onthouden voor het komende inkoopseizoen:

 

Mud Jeans bekommert zich om mensen, dieren en het milieu. Dit Nederlandse label ontving dan ook inmiddels verschillende prijzen, waaronder de Peta Vegan Award. Over patches gesproken: achterop hun jeans vind je dan ook niet de gangbare leren patch, maar een geprinte versie. 

Mud Jeans

Mud Jeans

 

De Duitse ontwerper en overtuigd veganist Svenja Detto maakt onder de naam Nuuwai stoere tassen van appelresten en PU-materiaal. Op de site vind je een uitleg over de maakwijze van dit bijzondere materiaal. Ook trekt het label op met het Spaanse eco-merk Ecoalf. 

Nuuwai

Nuuwai

 

Achter de (basketbal)gympen van Ethletic gaat een bijzonder verhaal schuil. In eerste instantie ontwikkelden de ondernemers achter het merk een nieuwe, duurzame en fair trade voetbal. Daarna volgden sneakers met dezelfde idealen, volgens het bedrijf de eerste exemplaren met het fair trade-stempel. Inmiddels biedt de collectie ruime keuze, van basic tot meer modisch. 

Ethletic

Ethletic

 

Het is niet het doel van streetwearlabel Bastibasti Apparel om de ‘perfecte vegan’ te kleden, laat het merk weten. Liever vestigen ze de aandacht op de tekortkomingen in de mode-industrie en nieuwe mogelijkheden. Dit bedrijf produceert onder fair trade-omstandigheden in Portugal en India. In de collectie vind je onder meer hoodies, sweaters, shirts, denim jacks en caps in voornamelijk zwart en wit. 

Basti Basti

Basti Basti Apparel

 

NMN Streetwear is het uniseks sublabel van het Amsterdamse Noumenon, ontstaan na herhaaldelijke vraag. De ontwerpen zijn gemaakt in samenwerking met ontwerpers en kunstenaars, die subtiel verwijzen naar de vegan ambities. Oprichter Dena Simaite denkt niet alleen in grote lijnen, maar ook in details. Zo maakt ze voor de shirts, sweaters en tassen onder andere gebruik van gerecyclede materialen, tot aan de labels aan toe. Amsterdamse bestellingen worden geleverd met een elektrische auto. 

NMN

NMN Streetwear

 

Het Duitse Nat-2 is geïnspireerd door de 80’s en 90’s graffiti- street en boardsportcultuur. In 2016 bracht het diens eerste vegan sneakers, gemaakt van hout, op de markt. Tegenwoordig experimenteert het genderneutrale merk ook met materialen als paddenstoelenleer. 

Nat-2

Nat-2

 

Het Portugese schoenenlabel Nae (een afkorting van ‘no animal exploitation’) biedt tal van stijlen voor mannen en vrouwen, van kleurrijke sneakers tot robuuste veterboots. Het merk maakt hierbij gebruik van natuurlijke materialen als kurk en ananas, gerecycled plastic, synthetische materialen en ecologische microfibres.

Nae

Nae

 

Voor wie een breder pakket aan plantaardige producten wil aanbieden: het Duitse merk Nui Berlin biedt vegan cosmetica – van lippenstift en mascara tot poeders.