TOP

Meer merken bij Pakistan-akkoord, nieuwe naam voor The Musthaves en Ganni komt met sportlijn

Ruim dertig modebedrijven, waaronder H&M en Inditex, hebben het Pakistan-akkoord ondertekend. Verder: modewebshop The Musthaves wil met een nieuwe naam naar de wholesale, Ganni lanceert een sportcollectie en ondernemers in de detailhandel zien de toekomst weer wat zonniger in. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 16 februari.

Foto: The Musthaves

Meer dan 30 modebedrijven tekenen Pakistan-akkoord

Een maand nadat het nieuwe Pakistan-akkoord van kracht is geworden, hebben 33 modebedrijven zich aangesloten. Onder meer Asos, C&A, H&M, Inditex (Zara), Next, PVH (Calvin Klein) en Primark behoren tot de ondertekenaars. Gezamenlijk vallen daar ruim driehonderd (partner)fabrieken onder, meldt de Clean Clothes Campaign in een persbericht.

Christie Miedema, campagnecoördinator bij Clean Clothes Campaign, verwacht dat andere modebedrijven die ook in Pakistan produceren spoedig zullen volgen. “We roepen merken die eerder geen verantwoordelijkheid namen voor hun medewerkers in Bangladesh, zoals Levi’s, op om deze nieuwe kans aan te grijpen om werknemers recht te doen.”

Nog altijd heeft 85 procent van de textielarbeiders geen toegang tot een fatsoenlijke vluchtroute in het geval van brand, blijkt uit onderzoek van de non-profitorganisatie. Eén op de vijf werknemers geeft aan niet te weten wat te doen als er brand uitbreekt en waar de nooduitgangen zijn. Dat dit wel hard nodig is, bleek volgens de Clean Clothes Campaign recent nog bij een brand in een fabriek waar Levi’s kleding laat maken. Daarbij kwamen vier mensen om.

The Musthaves wil met nieuwe naam naar de wholesale

Een naamswijziging en nieuwe positionering voor The Musthaves. De modewebshop gaat per 1 maart 2023 verder als Fashion Musthaves én breidt de activiteiten uit. The Musthaves begon als multibrand webshop die ook private labelcollecties aanbood, maar focust voor de toekomst op (internationale) groei van het eigen merk. Dat meldt eigenaar Sabrina van der Donk in een persbericht.

De collectie wordt verbreed en het aantal distributielocaties binnen Europa uitgebreid. Ook werkt Van der Donk aan de stap naar de wholesale en een eigen app. “Daarmee voegen we extra kanalen toe aan onze omnichannel strategie”, zegt ze. “Klanten shoppen dan zowel op de website, op hun mobiel als in de winkel snel en makkelijk.”

Ganni lanceert sportcollectie

Ganni breidt uit met een sportlijn. Dat meldt het Deense modelabel in een aankondiging. De Ganni Sport-collectie bestaat uit dertig items van gerecycled nylon en polyester (€110-€145) met verschillende technische functionaliteiten. Het merk brengt een kerncollectie met basics als leggings, shorts en tops, aangevuld met seasonal stijlen. De kenmerkende luipaardprint ontbreekt niet in de mix. Sportswear is geen onbekend segment voor het Deense modelabel, Ganni bracht al eerder capsulecollecties met Ganni Klub en Ssense uit. Nieuw is dat het nu een vast onderdeel van het assortiment wordt. Ganni Sport is vanaf deze maand online en in de winkels te vinden.

CBS: ‘Voorzichtig herstel ondernemersvertrouwen’

Ondernemers zien de toekomst weet wat zonniger. Het ondernemersvertrouwen ging in het eerste kwartaal van 2023 van licht negatief (-0,9) naar positief (6,4). Dat melden het CBS, de KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

Op verhuurders en handelaars in onroerend goed na, verbeterde de stemming in alle bedrijfstakken. Bij de detailhandel ging de deelindicator van 1 (Q4 2022) naar 3,5 (Q1 2023). Wel blijven de verwachtingen over het economisch klimaat voor de komende drie maanden overwegend negatief, maar ondernemers zijn niet meer zo pessimistisch als een kwartaal eerder. Toen voorzag bijna een kwart dat de markt zo verslechteren, nu is dat 14 procent.

Instagram stopt met live shopping

Live shoppen vanaf Instagram kan vanaf 16 maart niet meer. Moederbedrijf Meta zet een punt achter producttags op Instagram tijdens livestreams, schrijft Twinkle. Eerder stopte Facebook al met de functie. In plaats van live commerce richt Meta zich voortaan op advertenties. Live shopping piekte tijdens de coronacrisis, toen veel retailers noodgedwongen uitweken naar de verkoop via social media, maar zakte weer net zo snel in toen de coronamaatregelen werden opgeheven.