TOP

Mannenmodezaak About blijft klimmen: ‘In Amsterdam moet je kiezen voor een doelgroep en een bepaald merkenpakket om relevant te zijn’

Randy Hoogeweegen wist al heel jong dat hij later zijn eigen kledingwinkel wilde. Na een solo start in 2015, runt hij sinds 2019 met compagnon Koen van Meersbergen twee zaken en een eigen kledinglabel, Ampère. Volgende stap: hoger klimmen in het luxe segment.

Foto’s: About / Textilia

Wie binnenstapt bij About lifestyle in de De Clercqstraat in Amsterdam, komt in een clean ingerichte, ruime kledingwinkel mét beautysalon, alleen voor mannen. Op planken, pilaren en tussen planten pronken de luxe modecollecties van merken als Arte, Drôle de Monsieur, Filling Pieces, Isabel Marant en het eigen label van eigenaren Randy Hoogeweegen (32) en Koen van Meersbergen (36), Ampère. Het is een smaakvol geheel. “Ik wil ook een smaakvolle ondernemer zijn”, zegt Hoogeweegen, woordvoerder van de zaak.

Casual klanten

About lifestyle is wat hij altijd heeft gewild: een eigen kledingwinkel. Na de TMO Fashion Business School in Doorn werkte hij voor verschillende kledingzaken en plaveit de weg die hem brengt waar hij nu staat als eigenaar van twee mannenmodewinkels. Naast deze winkel heeft hij zijn eerste winkel aan de Haarlemmerdijk nog, die hij onlangs omvormde tot brandstore van modelabel NN07. “Ik geloofde niet in twee About lifestyle-winkels. En NN07 is een sterk merk, dat zich meer op de moderne man richt, hier komen de casual klanten.” (Tekst gaat door onder de foto.)

Randy Hoogeweegen,mede-eigenaar van About lifestyle.

Beide zaken runt hij sinds vier jaar met inkoopspecialist Van Meersbergen, die instapt als Hoogeweegen in 2019 naar groeigeld zoekt voor een tweede zaak. “Ik wilde een ruime one-stop-shop neerzetten voor mannen die van luxe mode houden. Ik geloof sterk in community building. Aandacht geven buiten de verkoop om. Denk aan uitnodigingen voor leuke winkelevents, de mogelijkheid om alleen de beautysalon te bezoeken of gewoon een leuk praatje over iets anders dan kleding. Zo gaat de klant zich verbonden voelen met de winkel.”

Crowdfunding

Evenals voor zijn eerste onderneming, start hij daarom ook voor de tweede zaak een crowdfundingcampagne. Dat is het moment dat zijn vriend Koen zich meldt. “Hij was hoofdinkoper bij Coef en heeft contacten bij alle mooie merken. Het is natuurlijk ook supermooi om met je vriend te ondernemen.” De crowdfundingcampagne levert binnen drie weken 100.000 euro op. “Dat geld kwam grotendeels van klanten uit Amsterdam in plaats van uit mijn geboortestreek bij de eerste zaak, haha. Dat bevestigt dat we inmiddels een specifieke doelgroep aan ons hebben weten te binden.” (Tekst gaat door onder de foto’s.)

Die doelgroep is anders dan bij de start, vertelt hij, een bewuste keuze. “In Amsterdam moet je kiezen voor een doelgroep en een bepaald merkenpakket om relevant te zijn, met winkels als Four en Tenue de Nîmes in de buurt. Om ons te kunnen richten op die goed verdienende, creatieve mannen die van luxe mode houden, hebben we de hele onderkant aan merken eruit gehaald. We klimmen steeds hoger in het luxe segment, richting designermerken zoals Raf Simons en Isabel Marant. We mikken nog op Acne Studios, Bode en Jacquemus.”

Keerzijde

De keerzijde van die groei is dat er klanten afvallen, maar dat is volgens hem geen aderlating. “We hebben minder klanten, maar het zijn wel mensen die geld uit willen geven aan mode. De omzet per klant groeit. Bovendien is het hoge segment heel interessant, omdat niet alle winkels bepaalde luxemerken mogen voeren. Je winkel moet op orde zijn, je merkenpakket telt mee, je profilering online et cetera. Deze merken vragen andere dingen van mij, dat inspireert mij.” (Tekst gaat door onder de foto’s.)

Groeisprint

De winkel wordt steeds beter, concludeert Hoogeweegen, mede omdat hij en zijn compagnon streven naar de perfecte merkenmix. Hun eigen label Ampère, dat qua stijl het midden houdt tussen contemporary en streetwear, maakt daar deel van uit. Daarmee willen ze dit jaar een groeisprint maken. “We hebben nu tien verkooppunten in Nederland, drie in België, en we zijn bezig met Frankrijk, Scandinavië, Duitsland en Italië. We streven naar maximaal tien goede winkels per land en willen het verder uitbouwen via b-2-c via onder meer beursdeelname. De zomercollectie 2023 wordt voor ons de allergrootste knal.” Op deze manier bouwen de ondernemers verder aan beide pijlers. “Over 25 jaar zijn ze er allebei nog steeds, maar dan sterker dan nu en met meer impact wereldwijd.”

About lifestyle, De Clercqstraat 74H Amsterdam. Merken: Ampère, Aries Arise, Drôle de Monsieur, Isabel Marant, Norse Projects, Raf Simons, Róhe.

Dit artikel verscheen als eerst in Textilia magazine.