TOP

Mannenmodemerk Hommard: ‘Door Pitti-deelname hebben we een streepje voor’

Over ongeveer twee maanden is het weer tijd voor Pitti Uomo. In aanloop naar de mannenmodebeurs, die van 12 tot en met 15juni wordt gehouden in Florence, spreken we met Nederlandse merken die op de beurs staan. Deze week spreken we met Jerry Ooms van het luxe mannenmodemerk Hommard.

Hommard is een mannenmodemerk dat in 2009 is opgericht door Jerry Ooms. In Nederland is het merk nog nagenoeg onbekend, maar in de Verenigde Staten des te meer. Textilia spreekt Ooms over zijn aanstaande deelname aan de Pitti Uomo, die van 13 tot en met 15 juni 2018 wordt gehouden in Florence.

Voor de hoeveelste keer doen jullie mee aan de Pitti?

Ooms: “Komende editie wordt voor ons de derde keer. Winter 2014 stonden we er voor het eerst en dat was direct een succes; we kregen goede reacties en schreven zelfs al meteen orders. Ook werden we daar opgemerkt door een Amerikaanse beursorganisator die ons uitnodigde om onderdeel te zijn van die beurs. Daardoor hebben we intussen al 25 verkooppunten in de Verenigde Staten en hebben we ons eigenlijk nog weinig gefocust op Nederland en de rest van Europa. Na die eerste keer Pitti hebben we alleen de fout gemaakt om de zomereditie over te slaan, waardoor het weer wat lastiger werd om een plek te krijgen. Maar gelukkig is dat voor afgelopen winter sessie gelukt, en dit keer voor de zomer zijn we weer van de partij. We zijn alleen nog in onderhandeling over de locatie van onze stand. Voorheen zaten we in een afgesloten kamer, maar nu willen we eigenlijk heel graag in de main hall staan. Of dat gaat lukken, horen we binnenkort.”

Waarom kiezen jullie voor de Pitti?

“Pitti Uomo is de meest aansprekende mannenmodebeurs. Ik kom net uit Tokyo en als je daar zegt dat je op de Pitti staat, heb je direct twee streepjes voor. Ook ontmoet ik mijn Amerikaanse klanten op de Pitti. Dit keer willen we ons wel meer gaan richten op de uitbreiding van Europese verkooppunten, met name in Italie. Omdat we een vliegende start in de VS gemaakt hebben, is dat er eerder niet van gekomen. Zo hebben we in Nederland ook nagenoeg geen verkooppunten. Hommard zit qua prijs in het hoge segment en dat is Nederland wel wat lastig.”

Voor degenen die Hommard nog niet kennen: wat voor merk is het?

“Ik ben Hommard in 2009 gestart vanuit het idee om casual luxury kleding te makenmet online only sales. We werkten – voornamelijk voor de winter – veel met kasjmier. Dat heeft van oudsher een vrij traditioneel en beetje oubollig karakter, maar wij proberen er een jongere, frissere draai aan te geven met onzereinvented classics. Overigens gaan we voor komende zomer de collectie flink uitbreiden. We deden voorheen vooral knitwear maar voor het seizoen zomer 2019 komen daar ook jeans, chino’s, shirts en T-shirts bij. Dat doen omdat we daar vraag naar is vanuit de warenhuizen. Die hebben laten weten dat alleen een knitwearmerk lastig te presenteren is. Vandaar dat we hebben besloten om er een totaalcollectie van te maken.”

Wat zijn jullie droomverkoopplekken?

“We zijn al ineen ver stadium met Matches in Londen, dat zou geweldig zijn. Ook zijn we in gesprek met Bergdorff Goodman. Dat is een echt uithangbord; die kopen niet heel veel maar zijn wel belangrijk natuurlijk. En hebben gesprekken gehad met met MrPorter, maar die hebben net hun eigen merk gestart dus dat zal lastig worden.” 

  • Productgroepen: knitwear, polo’s, T-shirts, chino’s, jeans, accessoires
  • Segment: hoog
  • Verkoopprijzen: polo’s vanaf  €150,-, truien vanaf €275,-

Hommard3

Hommard2