TOP

Mannenmodecollectief Art Comes First op de Modefabriek [interview] *

Op de afgelopen editie van de Modefabriek stond, behalve bekende modemerken, ook het mannenmodecollectief Art Comes First. Textilia sprak met het duo achter dit collectief: "Mode staat gelijk aan vakmanschap."

Art Comes First bestaat uit Shaka Maidoh en Sam Lambert, twee mannen met een eigenzinnige stijl die intussen een grote fanbase hebben opgebouwd – vooral in de wereld van de blogs en social media. Hun collectief is grotendeels gebaseerd op samenwerkingen met merken als Fred Perry, Denham en Harris Tweed, maar ze hebben ook een eigen lijn Avec Ces Frères. Textilia sprak met de twee mannen achter Art Comes First op Modefabriek #40:

Wat is jullie drijfveer achter Art Comes First?

“Het in stand houden van traditie. Mode staat voor ons gelijk aan vakmanschap. Aan één kledingstuk hebben vaak veel verschillende mensen gewerkt; er gaat een heel proces achter schuil, van de garenfabrikant tot de ontwerper die het daadwerkelijke design maakt; dat hele proces drijft ons. Toen we begonnen waren er nog niet veel merken die dit gegeven lieten zien, wij vonden het noodzakelijk dat de traditie in ere wordt gehouden.”

Hoe proberen jullie dit te bereiken?

 “We werken met stoffenfabrikanten zoals Harris Tweed, die goed zijn in wat ze doen en een uitzonderlijk gevoel voor detail hebben. Het zijn niet per se de beste fabrikanten, maar diegene met een traditie. Wij hebben respect voor die geschiedenis, die traditie is waar we voor leven.”

Art Comes First jas

Hoe vertalen jullie dit in jullie werk?

“We documenteren alles wat we doen. Dat doen we voor de toekomst, voor de volgende generatie. Ook zijn we enorm actief op social media. Daar willen we niet prediken, maar plaatsen we beelden en teksten die voor zich spreken. We hebben een bepaalde beeldtaal ontwikkeld, die herkenbaar is als Art Comes First. Zo gebruiken we veel zwart-wit teksten met inspirerende quotes. En het werkt; je ziet dat veel jongeren deze beelden re-bloggen.”

Wat is jullie doel met jullie aanwezigheid op de Modefabriek?

“Ons doel is om mensen te inspireren en ons verhaal over te brengen. En mensen er bewust van te maken dat wij er zijn. We zijn hier niet echt voor de commercie. Dat is iets dat we over een paar dagen in onze showroom in Parijs gaan doen.”

Wat hopen jullie te bereiken?

“We willen de craft, het vakmanschap doorgeven. Daarnaast is ons doel om een subcultuur te zijn. Dat is namelijk wat ons allemaal samenbrengt. Daarin komen alle disciplines samen.”