TOP

Grondlegger Schutz Fashion Group: ‘Investeer in je winkel en ga ertegen aan!’ *

Door onder meer de opkomst van internet en de reeks faillissementen de afgelopen jaren, zoeken modeondernemers naar vruchtbare retailmodellen. Is de huidige strategie goed, moet er iets veranderen of moet het roer om? Moderetailers geven zelf antwoord op die vragen. Deze keer is dat familiebedrijf Schutz Fashion Group uit Hoorn.

 

Team Schutz Fashion Group

Grondlegger Peter Schutz, zijn vrouw Tiny, dochters Rosalie, Marie-France en Jos van de Poll, man van Rosalie. Ze zijn genomineerd voor de lokale publieksprijs die wordt uitgereikt tijdens het Westfries Ondernemersgala 2016.

 

Waar is de passie voor moderetail ontstaan?

 

Peter: “Ik ben opgegroeid in de confectie. Mijn opa en vader werkten als maatkleermaker, mijn vader was gespecialiseerd in maatpakken. Daardoor is het vak me met de paplepel ingegoten. Ik had altijd de droom om voor mezelf te beginnen. Dat vond mijn vader goed, maar hij zei er wel bij dat ik niet zelf moest gaan maken, maar dat ik de handel in moest gaan. In 1973 huurde ik een pandje aan het begin van deze winkelstraat. Voor vijftienhonderd gulden richtte ik de winkel in en kocht de eerste collectie kostuums, colberts en pantalons. Ik heb in de zaak altijd gewerkt met mijn vrouw Tiny, de winkel  stond centraal in ons gezin. Zo hebben we onze dochters ook besmet, zeg maar.”

 

Rosalie: “Het was voor ons meteen duidelijk dat we na onze opleiding TMO in de zaak zouden stappen. Dat had er ook mee te maken dat er plannen en mogelijkheden waren om uit te breiden. Dat is toen ook gebeurd.”

 

Marie-France: “We zijn Indian Summer begonnen met casual merken uit een hoger segment en daarna ook Schutz Casuals gestart als aanvulling op de confectie. Hiermee wilden we de pakkenwinkel Schutz ook omvormen tot speciaalzaak, want tot die tijd dreef de zaak voornamelijk op acties in de tijd dat het populair was om twee pakken voor één prijs te verkopen, midden jaren tachtig. Die uitstraling van discounter paste niet meer. ”

 

Indian Summer 

Indian Summer, de casual tak van de Schutz Fashion Group.

 

 

Twee zussen aan het roer, hoe gaat dat?

 

Marie-France: “Rosalie en ik doen alles samen in de winkel. We zorgen samen voor de inkoop, we sturen zelf het personeel aan en staan ook op zaterdag zelf op de vloer. Maar we zijn wel verschillende karakters. Rosalie richt zich mee op gestructureerde taken zoals personeelsplanning en ik richt me meer op promotie van de winkels.”

 

Rosalie: “Daarnaast zit mijn man Jos ook in de zaak, die regelt de financiën. Zo houden we alle taken binnen de familie. Dat gaat prima en we vinden het ook leuk. Het voordeel is dat je zicht hebt op alles facetten van het bedrijf en daar direct invloed op hebt.”

 

Jullie hebben winkels in andere steden gehad, maar zitten nu alleen nog in Hoorn. Is dat een bewuste keuze?

 

Peter: “In de jaren zeventig ging het zo goed met de zaken, dat we konden uitbreiden. Dat liep op tot zes winkels in onder meer Harlingen, Beverwijk en Schagen. Begin jaren tachtig kwam de crisis, vergelijkbaar met die van nu en alles klapte van de ene op de andere dag in. Dan moet je er hard aan trekken en dan drukken kleine dingen, zoals personele beslommeringen, zwaar op de schouders. We kozen ervoor alles te verkopen, wat lukte gelukkig, en door te gaan in Hoorn. Daar was de omzet het best.”

 

Marie-France: “Op deze plek zijn mijn ouders doorgegaan met de pakken. Met z’n tweeën de winkelvloer op en aan de slag. Het geld was op. Gelukkig hadden ze een goede relatie met leveranciers, die bij die heropbouw wel extra artikelen meegaven om door te kunnen met de winkel. Zodra er iets was verkocht in de winkel, ging mijn vader snel weer naar het confectiecentrum om nieuwe voorraad te halen.”

 

En kijk nu: een hele rij prachtig ingerichte panden vol confectie en fashion. Hoe hebben jullie dat weer opgebouwd?

 

Peter: “Door het geld wat je hebt verdiend direct weer in de collectie en panden te investeren. Dat hebben we altijd gedaan. Er hangt hier voor anderhalve ton euro aan pakken, we moeten klanten een breed aanbod kunnen bieden. Daar komen ze immers voor. Daarbij hebben we recent nog verbouwd. Eerst Indian Summer en daarna Schutz Mannenmode. We hebben ons laten inspireren door winkels in New York, waar mijn zoon Godfried woont. Er staat nu een mooie bar, een Fiat 500 op de vloer en hebben gebruik gemaakt van grijs gecoate stalen balken en vides.” 

 

Rosalie: “We hebben een pand naast ons gekocht en hebben daarna de muur doorgebroken. In dit deel kunnen mannen die een trouwpak willen of pak voor het werk, in alle rust op afspraak worden geholpen. De deur van dat pand zit ook altijd op slot.”

 

Schutz Mannenmode

De winkel waarin Schutz Mannenmode is gevestigd, ademt de sfeer van nu. 

 

 

Waar ligt de kracht van de Schutz Fashion Group?

 

Peter: “Om te beginnen in de kennis van het vak en van stoffen. Wij weten nog precies wat een platbinding is. We weten wat we verkopen, ook omdat we altijd alle pakken zelf doorpassen. Ook ons personeel heeft veel vakkennis en biedt een hoge service. Daar selecteren we medewerkers op. We kiezen bij alles voor kwaliteit. Ons private label Le Canard is daar een mooi voorbeeld van. Sterke, pure materialen en een uitstekende pasvorm. Bovendien laten we het maken in Portugal en het Europese deel van Turkije.”

 

Marie-France: “Wat wij normaal vinden, is voor klanten niet altijd standaard. Wij weten altijd precies het goede bij elkaar te pakken voor iemand. Het pak en de sokken, de riem en de das. Dat vinden mannen ook prettig, die goede service. Dat heeft te maken met ervaring. Doordat mijn zus en ik zijn opgegroeid in deze sector en zelf in de winkel staan, kennen we de branche van alle kanten. We weten precies waar we welke kwaliteit vandaan kunnen halen, we kennen de leveranciers goed – en zij ons – en we weten wat we voor onze klanten moeten kopen. Wanneer verschillende klanten vragen om een groen pak bijvoorbeeld, overweeg je bij het inkopen toch zoiets aan de collectie toevoegen.” 

 

Jullie maken je ook sterk voor je winkelgebied door evenementen te organiseren, zoals Hoorn Modestad. Waarom?

 

Peter: “Dat doen we dit jaar voor de tiende keer. Ik ben altijd bezig geweest met dit winkelgebied, een mooie straat is belangrijk voor de zelfstandige winkeliers. Ik stond aan de basis van de herinrichting van de straat zo’n twintig jaar geleden, de lantaarnpalen en bestrating heb ik zelf uit gezocht. Bijblijven en meepraten is belangrijk, daarom zit Marie-France ook bij de lokale ondernemersvereniging.”

 

Rosalie: “In onze winkelstraat zijn na ons veel mooie, zelfstandige modewinkels gekomen. Die ondernemers hebben zelf gezegd dat onze winkels de magneet van de Kleine Noord zijn en dat deze straat is uitgegroeid tot smaakmaker van de stad. We zijn dit jaar genomineerd voor de eerste Van der Valk Retailprijs in West-Friesland. Dat is een waardering voor ons ondernemerschap.” 

 

Hoe zien jullie de toekomst van de moderetail?

 

Peter: “Wij houden vast aan een toekomst in stenen winkels. Wij hebben afgelopen jaar tien procent geplust, ons beste jaar ooit. We hebben geïnvesteerd in de winkel, dat is belangrijk als je vooruit wilt met je winkel. Zorg dat je een goed aanbod hebt, wij hebben hier bijvoorbeeld 2.000 pakken hangen.”

 

Marie-France: “Wij blijven ons focussen op de winkel, zoals we dat altijd deden. Met af en toe een evenement, zoals een barbecue of de modeshow tijdens Modestad bijvoorbeeld. En elke zaterdag gebak, in de toekomst hopelijk ook een glaasje wijn voor klanten in de winkel. Internet is voor ons wel belangrijk, omdat mensen je online toch opzoeken. We hebben gemiddeld vijfhonderd clicks per dag, maar hier binnen gebeurt het.”

 

Peter: “In de retail wordt vaak de schuld aan internet gegeven als de omzetten dalen. Voor sommige branches als schoenenwinkels is dat ook een flinke concurrent. Maar het is niet altijd de schuld van internet. Zorg er potverdorie voor dat je ertegen aan gaat! Ga kijken bij succesvolle winkels. Dat deed ik ook toen de Hij-keten opkwam. Ik ben de winkel ingestapt, zag die glimmende pakken en wist meteen wat ik niet moest doen. Kwaliteit brengen, service bieden, niet sikkeneuren!

 

Reactie op dit retailmodel van branchespecialist Edwin Belt van Inretail: “Een fantastisch familiebedrijf, gedreven door passie. De combinatie van emotie en ratio komen hierin mooi samen. Zij hebben geïnvesteerd in de winkels en het product. Ik zie hier de plekverrijker: Schutz maakt bewuste keuzes maken en benut de plek optimaal. Natuurlijk is het superbelangrijk dat jouw winkel top is, echter jouw winkel zal nog beter worden wanneer je dat in een uitnodigend winkelgebied doet. Op de Kleine Noord gebeurt het.”

“Je kunt pakken verkopen wanneer je keuze in pakken hebt. Klinkt logisch, het juiste assortiment en merkenmix zijn dus van groot belang. Maar eenvoudig gezegd, het vakmanschap komt hier om de hoek kijken. De juiste combinatie van goede inkoop en benadering van jouw doelgroep, kennis en ambacht. Vertellen wat je weet en verkopen wat je vertelt. Niet van alles een beetje willen doen maar je sterktes benutten.”

Inretail heeft samen met onderzoekbureau Q&A een nieuwe draai gegeven aan de marketing p’s. Samen hebben ze Retailmodellen gemaakt waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden. Er zijn zeven p’s geformuleerd waarmee modewinkeliers snel kunnen bepalen waar hun retailhart ligt (passie), wie er uiteindelijk blij van wordt  (profijt), de klant of onderneming en waar hij op kan sturen. Daar zijn de randvoorwaardelijke p’s voor: product, plek en persoon. Het verschil maken vervolgens p’s van plezier en promoten.

Alle informatie over de Retailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken. Vanaf april 2016 start Inretail met workshops zodat ondernemers de theorie toe leren passen in de praktijk.  

 

Retail Regiemodel

 

Voor Textilia-abonnees: korting op de kick-off en werksessies

 

Wil jij weten hoe jij van passie (meer) profijt maakt, kom dan naar een van regionale Inretailmodellen kick-off en werksessies van brancheorganisatie Inretail. Textilia-abonnees profiteren van een extra voordeel. Geef je hier op en gebruik de kortingscode INretailtex2016

Tijdens de kick-off krijg je een goed beeld van wat elke p voor jou kan betekenen. In de werksessies ga je aan de slag met die p’s. 

Alle informatie over de Inretailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken.

 

Over de Schutz Fashion Group

 

Schutz Fashion Group in Hoorn heeft vier winkelformules in de winkelstraat het Kleine Noord in Hoorn. Het bedrijf is verdeeld over vijf panden, waarvan drie aaneengesloten, samen duizend vierkante meter groot. Hierin zitten pakkenspecialist Schutz Mannenmode (merken als Hugo Boss, Karl Lagerfeld, Corneliani CC Collection en Humberto) en Schutz Casuals, de Mode Apotheek met fashion in het hogere middensegment (merken als Armani Jeans, Cavallaro , Save the Duck) en de meer casual winkel Indian Summer (o.m. Boss Orange, Boss Green, Colmar en Calvin Klein). Schutz heeft ook een private label, Le Canard. De dochters van grondlegger Peter Schutz, Marie-France en Rosalie, zijn al 13 jaar eigenaar van de winkels.