TOP

‘Ik geloof niet meer in seizoenen en uitverkoop’ [interview] *

Vorige week nam Kuyichi’s international sales director Peter Schuitema met twee partners het jeansmerk over. Nu vertelt hij exclusief aan Textilia over loyaliteit, nog bewuster ondernemen en verdere ambities.

Waarom geloof jij nog in Kuyichi?

“Ons werk zit er nog lang niet op. Vijftien jaar geleden zijn we als innovator het gevecht aangegaan voor duurzame jeansproductie. Alle signalen wijzen erop dat oneerlijke, niet duurzame productie niet meer van deze tijd is. De bewustwording van de producent, retailer en consument groeit en de vraag naar producten als de onze wordt alleen maar groter. Dus mijn partners en ik zetten dit mooie merk graag voort.”

Idealen staan niet altijd garant voor succes. Wat gaan jullie als nieuwe eigenaren doen om dit duurzame merk beter te laten presteren?

“Ik ben ervan overtuigd dat idealen wel garant staan voor succes. Maar met de juiste mensen op de juiste plaats. Ik heb de afgelopen vijftien jaar dat ik werkzaam ben bij Kuyichi kunnen zien wat wel en niet werkte. De organisatie was bijvoorbeeld te duur. Wij gaan uit van een lage overhead. En de opening van eigen winkels is ons niet goed bevallen. Nu zijn we met zo’n klein team van betrokken mensen, met onder andere Bjorn Baars, salesmanager Benelux, en ik weet zeker dat het ons gaat lukken.”

“Ik ervaar zoveel loyaliteit van klanten. Afgelopen weekend liep ik op Modefabriek en ben ik misschien wel driehonderd keer gefeliciteerd met de doorstart. Het was de leukste beurs ooit. Mensen gunnen het ons zo gigantisch. Dat is een enorme opsteker. Nukuhiva (compagnons Floortje Dessing en Guido Keff, zijn ook mede-eigenaren van de duurzame winkel Nukuhiva in Amsterdam en Utrecht, red.) is ook ontstaan uit een ideaal en ook daar hebben we laten zien dat – hoe moeilijk soms – je als idealistische onderneming zeker succesvol kan zijn.”

Wat heeft nu de eerste prioriteit?

“Puinruimen. Primair zullen we proberen de overhead zo laag mogelijk te  houden. Direct daar achteraan: uitleveren. We hebben nog zoveel mooie voorraad. We zijn nu bezig alle klanten te benaderen.”  

De overname is nog vers, maar welke aspecten blijven zeker behouden en wat wordt vernieuwd?

“Het is nog zo vers dat ik dit een lastige vraag vind. Onze oorspronkelijke visie en missie, mooie eerlijke producten maken, blijft uiteraard behouden. Twee bekende gezichten, Bjorn Baars en ikzelf, blijven. Verder concentreren we ons voorlopig puur op jeans. Dat is het hart van het merk. Hoewel we steeds beter gingen verkopen in tops. Maar daar moet je er een flink aantal van laten zien, wil het echt goed werken. Dat is voor nu teveel, maar we sluiten niets uit voor de toekomst.”

“We willen onze duurzame missie versterken door niet meer op basis van seizoencollecties te werken. Ik geloof niet meer in seizoenen en uitverkoop. Zeker niet voor een artikel als jeans, waarbij mensen vaak gehecht zijn aan een bepaalde fit, model en kleur. Het met elke trend meewaaien laten we graag over aan de snelle trendmerken. Het past ons, vanuit duurzaam oogpunt, beter om de collectie nog bewuster te positioneren. Dat we nieuwe items brengen wanneer wij – en vooral de retailer – dat willen.”

Is de retail toe aan een dergelijk concept?

“Jazeker. Het schept ook meer duidelijkheid voor de consument, weten wij uit ervaring. Sinds enkele seizoenen zijn we met Nukuhiva gestopt met de uitverkoop. En gaandeweg raken mensen eraan vertrouwd dat een product zijn waarde behoudt en niet opeens een maand later veel goedkoper verkrijgbaar is.”

Op welk gebied valt verder winst te behalen?

“Met het blijven vertellen van ons verhaal en een intensievere samenwerking met retailers. Bijvoorbeeld door goed te luisteren waar de behoefte ligt.”