TOP
Neonyte

Mannenmode pluste in 2022, Esprit stapt over op één label en C&A verdwijnt uit Top 100 winkelformules

C&A verdwijnt uit de Top 100 winkelformules van Locatus, mannenmode zag een omzetstijging in 2022 en Esprit bundelt labels samen tot één hoofdlabel. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 2 februari.

Cotton Club heropent verbouwde winkel in Den Bosch

Het Nederlandse label Cotton Club heropende donderdagochtend de deuren van het nieuw verbouwde filiaal in Den Bosch. De 400 vierkante meter tellende winkel is gevestigd aan Markt 11, de eerste tweehonderd bezoekers maakten vanmorgen kans op een giftcard ter waarde van 250 euro. Volgens het label voelt het nieuwe concept aan als een boetiek. “Het is smaakvol, vrouwelijk en heeft een zachte uitstraling door het gebruik van wit en veel licht. De collectie kenmerkt zich door het gebruik van comfortabele en kwalitatieve materialen, zachte kleuren en creëert hiermee een collectie die past bij iedereen”, aldus het persbericht.

Beeld: Cotton Club

Esprit bundelt labels samen tot één hoofdlabel

Modegroep Esprit bundelt de labels Esprit Collection, Casual en EDC samen tot één label, laat het bedrijf weten in een persbericht. Het doel hiervan is om in 2023 ‘een consistente en meer hoogstaande merkervaring te bieden’, laat het modebedrijf weten. De samenvoeging van de collecties wordt een eerste stap in de herlancering van het merk en zal plaatsvinden in het derde kwartaal van dit jaar. William Pak, Chief Executive Officer van Esprit, zegt over deze stap: “Ons merk is het meest waardevolle bezit dat we hebben en we moeten de perceptie ervan upgraden naar een eigentijds modemerk. Om weer één sterk globaal merk te worden en klaar te zijn voor een succesvolle lancering in nieuwe markten, zoals de Verenigde Staten, moeten we een duidelijk beeld geven over wat Esprit is: speels, modern en cool. Door de kern van ons merk te versterken, zullen wij de consument de beste Esprit-ervaring bieden. Door de complexiteit te verminderen en de bedrijfsvoering te stroomlijnen, kunnen we ook enorm bijdragen aan onze duurzaamheidsagenda.”


Eerste editie vakbeurs Neonyte Düsseldorf ‘overtuigend’

Van 28 tot 30 januari 2023 organiseerde Igedo Exhibitions vakbeurzen Neonyt Düsseldorf en Fashn Rooms in Areal Böhler in Düsseldorf, waar bezoekers in totaal zo’n 400 merken konden bekijken en orderen. Dit was de aftrap voor Neonyt Düsseldorf en Ulrike Kähler, algemeen directeur van Igedo Exhibitions, kijkt tevreden terug op de primeur. “We hadden 120 dagen om de eerste Neonyt in Düsseldorf te lanceren. In deze tijd hebben we meer dan overtuigd met 80 labels – allemaal samengesteld op basis van duurzaamheid en fashion – in een nog onbekende omgeving. Met deels nieuwe en spannende en deels reeds gevestigde merken. Ik ben trots dat ik zo’n grote internationale gemeenschap mocht verwelkomen in Düsseldorf voor de kick-off. Mijn team en ik kijk nu al uit naar de verdere ontwikkeling van Neonyt Düsseldorf voor de zomereditie in juli 2023.”

Beeld: Igedo Exhibitions/Neonyte Düsseldorf

Top 100 winkelformules 2023: C&A verdwijnt, Nelson nieuwkomer

Locatus’ jaarlijkse Top 100 van grootste winkelformules – op basis van het aantal verkooppunten én op basis van het winkelverkoopvloeroppervlak – is donderdag bekendgemaakt. Opvallend is onder andere de plek van modeketen C&A. Na een 85e plaats in 2016, is de C&A elk jaar één of meer plekken gezakt. Na positie 96 vorig jaar is C&A dit jaar met het sluiten van tien winkels buiten de Top 100 op basis van aantal winkels terecht gekomen. In de Top 100 winkelmeters staat de C&A nog wel onveranderd op de twintigste plek. Schoenenketen Nelson is een opvallende nieuwkomer met de opening van vier winkels. De top 10 is stabiel gebleven: Albert Heijn en Kruidvat blijven de onbetwiste koplopers en het gat met nummer 3 Jumbo is alleen maar groter geworden.

Mannenmode flinke omzetplus in 2022

Moderetail heeft in 2022 een gemiddelde omzetstijging van 14 procent genoteerd. Ook schoenenretail pluste in 2022 met een omzet van 12 procent. Mannenmode en -schoenen waren de grootste stijgers, volgens de Inretail Markmonitor kwam dat door de inhaalslag die mode- en schoenenwinkels maakten in het voorjaar van 2022, toen de corona lockdownmaatregelen verdwenen. Ook in december werden hogere omzetten genoteerd. Modewinkels noteerden 20 procent meer omzet dan vorig jaar en schoenenwinkels 26 procent. Online zag een omzetdaling van 16 procent in mode en 12 procent in schoenen. Consumenten gaven in 2022 per aankoop gemiddeld drie procent meer uit in de modesector en in de schoenensector ongeveer hetzelfde als een jaar eerder. Vrouwen- en kindermode zagen ook een stijging van (12 en 10 procent). De grootste omzetstijging in de schoenenmarkt werd gerealiseerd in het segment mannenschoenen (+12 procent) waarna vrouwenschoenen en kinderschoenen beide met 6 procent volgden.