TOP

Mannen zijn koopjesjagers tijdens de sale

Niet vrouwen, maar mannen zijn echte koopjesjagers. Uit onderzoek van blijkt dat meer dan een vijfde tijdens een sale elke dag kijkt naar de afgeprijsde items, tegenover 10 procent van de vrouwen.

Onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten van betaalprovider Klarna laat zien dat 54 procent van de mannen aangeeft sneller een spontane aankoop te doen wanneer er een korting of aanbieding beschikbaar is. 32 Procent van de mannen geeft aan dat ze in de categorie kleding en accessoires het meest worden verleid tot een impulsaankoop.

Klarna onderzoek mannen zijn koopjesjagers 2

BRON: KLARNA

Millennials

Uit de zogeheten Emotional Shopping Index blijkt tevens dat 67 procent van de Nederlanders blijer wordt van een goedkope aankoop uit de sale, dan een duur item waar lang voor is gespaard. Ook is gebleken dat naast mannen, millennials eveneens gevoeliger zijn voor het doen van een aankoop tijdens de sale. Eenderde van de 18- tot 35-jarigen, zowel de mannen als vrouwen, shopt tijdens een sale dagelijks online (zie kader hieronder). Van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie geeft 62 procent aan sneller een spontane online aankoop te doen als er een korting of aanbieding beschikbaar is. Hierbij is voor ruim de helft kleding en accessoires de categorie waarin de meeste impulsieve aankopen wordt gedaan. Op de tweede plek staat elektronica gevolgd door entertainment.

Klarna onderzoek mannen zijn koopjesjagers

BRON: KLARNA

Checkout

Voor mannen is de sale dus een effectieve call to action om artikelen te kopen. Vergeleken met een normale periode, plaatsen mannen 56 procent meer orders tijdens de uitverkoop in de prijscategorie van 0 tot 100 euro. Wel zeg twee op de vijf mannen het belangrijk te vinden dat de aankoop gemakkelijk geretourneerd kan worden en checkt daarom het retourbeleid voordat zij een bestelling plaatsen. Annette Verdouw, marketing manager BeNeFra van Klarna zegt dat het belangrijk is dat de checkout zo ‘smooth’ mogelijk is. “Voor iedere consument is gemak tijdens het online shoppen cruciaal, zeker bij het betaalgedeelte.”

Uitverkoopcampagnes

In de whitepaper van het onderzoek heeft Klarna in samenwerking met Business School Beeckestijn tips voor webwinkeliers. Zo adviseren ze online retailers samen te werken met blogs of magazines zijn die gelezen worden door de specifieke doelgroep, maar ook uitverkoopcampagnes op social media te voeren waarbij je mannen target. Bestaande klanten kun je bereiken door ze een presale kortingscode aan te bieden.

Betaald adverteren

Volgens Klarna werkt betaald adverteren bij mannen beter dan bij vrouwen. Mannen hebben minder interesse in allerlei extra’s, en focussen zich meer op het product zelf bij het doen van een aankoop. Betaalde advertenties in Google brengen de producten goed in beeld wanneer mannen zoeken naar vergelijkbare items.