TOP

Mango deelt online omzet met franchisers, FNG jaarverslag komt nog later en uitbreiding van Designer Outlet uitgesteld

Het Spaanse modebedrijf Mango gaat een deel van de inkomsten uit e-commerce aan zijn franchisenemers geven. Verder: Het lukt de noodlijdende modegroep FNG maar niet om het jaarverslag over 2019 te publiceren, de uitbreiding van de Designer Outlet Roosendaal is voorlopig uitgesteld en Victoria’s Secret gaat reorganiseren en wil 850 mensen ontslaan. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 29 juli.

Mango deelt online opbrengsten met franchisers

Het Spaanse modebedrijf Mango gaat een deel van de inkomsten uit e-commerce aan zijn franchisenemers geven. Dat meldt Mango in een persbericht. Het bedrijf zal de omzet die door e-commerce wordt behaald met hen delen op basis van de verkopen binnen hun afzetgebied. Het initiatief, dat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van dit jaar zal worden uitgevoerd, zal aanvankelijk worden toegepast op de franchises in Spanje, Frankrijk en Nederland, landen met een groot aantal franchisewinkels, respectievelijk 142, 82 en 18. Daniel Lopez, directeur expansie en franchising: “We vinden we het eerlijk om een deel van de online omzet te delen met onze franchisers, want de fysieke winkels zijn onmiskenbaar verantwoordelijk voor de aanzienlijke groei van de online business. Veel van de transacties die bij onze e-commerce terechtkomen, komen voort uit het bezoek van onze klanten aan onze fysieke winkels.”

FNG krijgt jaarverslag nog steeds niet rond

Het lukt de noodlijdende modegroep FNG maar niet om het jaarverslag over 2019 te publiceren. Dat schijft Retailtrends. Het moederbedrijf van Miss Etam zegt dat het deze maand sowieso niet gebeurt, het mikt op volgende maand. “De onduidelijke situatie waarin de groep zich op dit ogenblik bevindt op het vlak van financiering heeft geleid tot een verdere vertraging op het vlak van de auditwerkzaamheden”, zegt FNG. Het concern kwam in juni met veel vertraging wel tot een voorlopig jaarverslag. Daaruit bleek dat het vorig jaar een nettoverlies van bijna driehonderd miljoen euro leed en een schuldenberg heeft opgebouwd van vele honderden miljoenen euro’s. FNG zei toen dat het van sommige internationale transacties geen idee heeft hoe ze in elkaar steken. De onderliggende stukken ontbreken, zijn onvolledig of onduidelijk.

Uitbreiding van Designer Outlet Roosendaal uitgesteld door corona

De geplande uitbreiding van Designer Outlet Roosendaal gaat voorlopig even in de ijskast. Had er in 2024 zo’n 6.000 vierkante meter aan winkels bijgebouwd moeten zijn, die plannen schuiven minstens een jaar op. Dat zegt Zegt directeur François Peeters in dagblad BN/De Stem: “De ambitie is er nog steeds, maar door corona moeten we voorzichtig blijven. Wie weet wat er nog op ons afkomt.” Peeters ontvouwde vorig jaar het plan om Designer Outlet Roosendaal – voorheen bekend als Rosada – verder uit te bouwen. Door het parkeerdek bij de ingang met twee verdiepingen uit te breiden naar 1.600 plekken, zou de parking aan de noordwestkant gebruikt kunnen worden voor nieuwe winkels.

Victoria’s Secret haalt de bezem door de organisatie en sluit winkels

L Brands, het moederbedrijf van lingeriemerk Victoria’s Secret, haalt flink de bezem door de organisatie om de winstgevendheid te verbeteren. Dat schrijft NU.nl. Victoria’s Secret wordt een apart bedrijf en daaronder vallen voortaan de lingerie, beauty en jongevrouwenmerk Pink. Dat heeft het bedrijf dinsdag nabeurs in de VS bekendgemaakt. Bij Victoria’s Secret moet 400 miljoen dollar op de kosten worden bespaard, waarvan 175 miljoen dit jaar. Dat gebeurt onder meer door te schrappen in het personeelsbestand, dat wordt teruggebracht met 15 procent. Dat komt neer op zo’n 850 banen, die allemaal verloren gaan op het hoofdkantoor.

Foto: Jordiferrer / CC BY-SA