TOP

Mango breidt wholesale uit, kinderen praten mee over duurzame kleding en Brexit-toolkit voor moderetail

Modemerk Mango wil zijn wholesale-activiteiten verder uitbreiden. Daarom staat het merk in januari op de Duitse modebeurs Panorama Berlin. Verder: WFC Big Brands, de grootste plus size modebeurs van Europa, trekt voor het eerst meer dan 100 merken, tijdens de jaarlijke conferentie van de Fair Wear Foundation is er een Kids Council geïnstalleerd en wat doen ondernemers in Purmerend met Black Friday? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 november.

Mango wil wholesale-activiteiten verder uitbouwen

Het Catalaanse modemerk Mango wil zijn wholesale-activiteiten verder uitbreiden, meldt TextilWirtschaft. Daarom staat het merk in januari op de Duitse modebeurs Panorama Berlin. De modebeurs laat in een persbericht weten Mango welkom te heten op de beursvloer. Het modemerk zal in de aankomende editie in Hal 3 staan. Daarmee zet Mango een nieuwe stap in het verder uitbouwen van de wholesale-tak van het bedrijf. De afgelopen jaren heeft Mango ingezet op de franchise-tak. Zij waren in 2017 goed voor 55 procent van de verkopen. In september is er een nieuwe directeur wholesale aangesteld, Núria Font. Zij zal deze lijn doortrekken: in 2018 moet er nog 45.000 vierkante meter aan winkelvoeroppervlak bijkomen via franchise-constructies.

Plus size modebeurs WFC Big Brands breidt uit

WFC Big Brands, de grootste plus size modebeurs van Europa, trekt voor het eerst meer dan 100 merken. Het World Fashion Centre organiseert de modebeurs voor de vijfde keer in WFC Beursplaza. De volgende editie vindt plaats op zondag 3 en maandag 4 februari. Naast Nederlandse modemerken zij er ook labels uit Italië, Duitsland, Denemarken en het Verenigd-Koninkrijk. WFC Big Brands is een b2b-beurs en gratis toegankelijk voor moderetailers en modeprofessionals met een KvK-nummer. Toegangskaarten zijn gratis verkrijgbaar na registratie via www.wfcbigbrands.nl.

Hoe trekken retailers in Purmerend klanten naar de winkel met Black Friday?

Met Black Friday in aantocht zijn er ook allerlei initiatieven van fysieke retailers om klanten naar de winkel te lokken. Robin Gort van kledingzaak Outfit uit Purmerend mailde Textilia dat in Purmerend in 2017 het plan is ontstaan om van Black Friday een stadsevenement te maken. ‘Black Friday Night Purmerend’ is een shoppingnight op Black Friday tot 23 uur. Dat is een verlenging van de koopavond op vrijdag, winkels zijn dan twee uur langer open. Ondernemers in het centrum en het winkelcentrum bundelen de krachten om consumenten te trekken. Dj’s en optredens in de stad verzorgen een leuke sfeer en bijzondere gebouwen worden uitgelicht.

LEES OOK: Black Friday: margespook of mooie kans? 8 tips & tricks voor ondernemers

 

Fair Wear Foundation installeert kinderpanel

De Fair Wear Foundation (FWF) heeft een eigen kinderpanel geïnstalleerd tijdens haar jaarlijkse conferentie. Het FWF Kids Council zal de komende drie jaar meepraten over duurzamere kledingindustrie. Hiermee stelt de non-profitorganisatie een goed voorbeeld, zei Marloes van der Have, directeur van de Missing Chapter Foundation, want dit zouden merken en leveranciers ook moeten doen. “Kinderen zijn de toekomstige consumenten en ouders. Betrek ze bij je bedrijf en praat met ze over onderwerpen als het milieu, kinderarbeid en gezode arbeidsomstandigheden. Het levert vaak verrassende informatie en goede ideeën op.”

FWF bracht afgelopen dinsdag bijna 200 mensen uit de kledingindustrie bij elkaar tijdens de jaarlijkse conferentie, die dit jaar de titel ‘The times they are a changin’ ‘ droeg. In de Hallen Studio’s in Amsterdam bespraken ze hoe kledingmerken, leveranciers en producenten er voor kunnen zorgen dat onder meer de arbeidsomstandigheden en lonen verbeteren in de landen waar de kleding en stoffen worden gemaakt. Dat er nog veel moet gebeuren op dat vlak, bleek onder meer uit de paneldiscussie met ceo’s waaraan ook Tonny Tonnaer van Kings of Indigo deelnam. “Blijf in elk geval transparant en open over hoe iets wordt gemaakt”, was zijn advies. “Ook als iets nog niet helemaal goed gaat. De consument wil dat weten.”

Douane helpt ondernemers in de kleding-, textiel- en schoenenbranche op weg

De Douane heeft ook een toolkit ontwikkeld voor ondernemers in de kleding-, textiel- en schoenenbranche. Want als op 29 maart de Brexit een feit is, verandert er veel voor ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk. Moet je nu nog maar twee of drie formulieren invullen, na 29 maart 2019 zijn dat er minimaal zeven. Als je niet goed voorbereid bent, staat je handel stil aan de nieuwe grens. Daarom heeft de Douane nu een toolkit voor ondernemers. 

Download de toolkit voor de modebranche (pdf)

https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/public/users/Integrators/a0a42ab5-3cb9-4912-84b7-3c6e47330d5c/smart-pr-805/Brexit%20flowchart%20interactief.pdf