TOP

Magic Bodyfashion: een jaar later

Maart 2012 werd het Purmerendse shapewearmerk Magic Bodyfashion overgekocht door Linda Leestemaker en Marc de Graaff, allebei bekenden in de bodyfashionwereld. Hoe gaat het ruim een jaar later? Textilia sprak met managing director Linda Leestemaker.

Jullie waren werkzaam voor grote namen Calvin Klein en Maidenform, waarom de overstap naar een kleiner merk én tegelijkertijd een eigen bedrijf?

“Hans de Vries, de vorige eigenaar, kwam op een leeftijd dat hij de zaak wilde verkopen. Marc en ik hadden enorm veel ervaring in de bodyfashionbranche en we zijn privé ook een setje, dit leek ons een spannende, nieuwe stap in de toekomst. En zo klein is Magic niet meer, internationaal opereren we in meer dan 50 verschillende landen.”

Hoe zijn de taken verdeeld?

“Zelf ben ik vanaf het allereerste moment bezig met Magic, Marc kwam er in september bij. Desondanks zijn we sinds het begin 50/50 eigenaren.”

Wat waren de grootste veranderingen binnen Magic het afgelopen jaar?

“Afgelopen jaar draaide alles om reorganisatie. We zijn van Purmerend verhuisd naar Almelo en hebben afscheid genomen van het grootste deel van het oude team. Met het huidige team willen we Magic naar een ander niveau tillen. Dat houdt in dat we focussen op landen waar we minder sterk waren. De komende vijf à tien jaar willen we de omzet verdubbelen. Dat lukt al prima, want we hebben de eerste helft van 2013 goed geplust. Dat is, zeker in deze markt, volgens mij iets om trots op te zijn.”

Zie je de vernieuwing achter de schermen ook terug in andere zaken?

“In een jaar tijd hebben we een enorme stap gemaakt in assortiment. Naast professionalisering van de organisatie voeren we dat ook door in de producten. We houden de pasvorm beter in de gaten en werken met een testpanel dat producten uitgebreid test in alle maten en soorten. Daarnaast werken we samen met een specialiste voor de optimale pasvorm. En we gaan meer aanbieden voor dames met een cupmaat meer.”

Waar moeten we dan aan denken?

“Een kleurprogramma met tinten als marine en grijstinten. Daarnaast komen we met een string die tevens het torso corrigeert. De link naar bovenmode is een duidelijke nieuwe tendens: shapewear die gedragen kan worden als bovenmode. En we lanceren een zakje dat je aan je beha kunt klikken als portemonnee. Een andere nieuwe accessoire lijkt op een hemdje, maar is in feite een los stukje stof waarmee je een diep decolleté kunt verbergen wanneer je maar wilt. En we introduceren een beharange bestaand uit siliconen. Dit zijn volwaardige maar bijna onzichtbare beha’s.”

Hoe willen jullie Magic succesvol houden?

“De corrigerende bodyfashionmarkt is de afgelopen jaren versnipperd. Juist doordat shapewear groeit wil iedere leverancier iets opzetten op dit gebied. Specialisatie is juist dan belangrijk, Magic Bodyfashion was één van de eerste shapewearbedrijven en heeft daarom veel expertise in huis. Zelf neem ik de kennis mee die ik heb opgedaan bij Maidenform. Het blijft belangrijk dat we ons onderscheiden: naast de vertrouwde verpakkingen leveren we nu bijvoorbeeld ook op hangers.”

Denk je niet dat de groei in shapewear door die versnippering afneemt?

“Shapewear blijft een succesproduct: vrouwen willen er goed uit blijven zien. Dat kan, mits ze te maken hebben met goede producten. De markt is zich nog altijd aan het ontwikkelen en shapewear maakt inmiddels deel uit van de garderobe. De Nederlandse vrouw accepteert dat corrigerend ondergoed standaard in de lade ligt. En het is natuurlijk ook niet alleen bedoeld voor volle dames. Naarmate je ouder wordt, wordt de huid alsmaar slapper. Met de juiste shapewear kun je elk gewenste kledingstuk dragen.”

Meer informatie over Magic Bodyfashion: www.magicbodyfashion.com