TOP

Magazijn 1181 wordt The Vintage Department Store: ‘Er is markt voor deze formule’

Het uit coronanood geboren Magazijn 1181 in Amstelveen gaat een jaar na dato over in een nieuwe formule: The Vintage Department Store. Het eerste filiaal waar die naam op de gevel prijkt, is afgelopen zaterdag 28 augustus in Leiden geopend. “Vanaf nu richten we ons volledig op tweedehandskleding”, zegt mede-eigenaar Peter van der Hooft.

Foto: The Vintage Department Store Leiden

Peter van der Hooft is mede-eigenaar van jeansketen Big L en voormalig eigenaar van Jeans Centre. Het was zijn bedoeling om zijn carrière in de kledingbranche af te bouwen en zich te richten op zijn passies: fietsen en bridgen. De basis voor zijn bureau in bridgevakanties was al gelegd en het afbouwen was al in volle gang. In 2019 zeggen hij en zijn compagnon Sander van Zetten de huur op van het magazijn in Dordrecht waar ze 485.000 stuks kleding op voorraad hebben. Het gros betreft oude seizoencollecties van Bestseller die ze verkopen in de outletcentra Roosendaal en Lelystad. “In plaats vanuit een eigen magazijn, wilden we rechtstreeks aan de winkels leveren omdat ik over een paar jaar wilde stoppen”, vertelt Van der Hooft. “Dat ging eigenlijk prima. Totdat de coronapandemie uitbrak en we dreigden te blijven zitten met die grote voorraden.”

Hudson’s Bay

De ondernemers veranderen subiet van koers; ze kiezen voor een eigen winkel, groot genoeg voor de verkoop van de voorraad. In no-time vinden Van der Hooft en Van Zetten een pand in Amstelveen: de twee verdiepingen tellende en 8.000 vierkante meter grote voormalig Hudsons’ Bay-vestiging. “Het winkelcentrum in Amstelveen is van Rodamco en daar zijn, net als in The Mall of the Netherlands in Leidschendam, alle goedkopere winkels verdwenen. Dat was dus een logische plek voor onze betaalbare Bestseller-merken. Bovendien, als onze formule daar zou aanslaan met de consument die redelijk wat snot in de neus heeft, dan zou het in andere grote steden ook wel lukken, dachten we.”

Bovenverdieping

In juni 2020 openen ze Magazijn 1181 dat ze vullen met kleding van merken als Only, Vero Moda, Vila, Object, Jack & Jones, Petrol, G-Star, PME Legend, Tom Tailor en Vingino. Kortingen lopen op tot 50 procent. Over de kledingverkoop is hij tevreden, zegt hij: “20 procent hebben we met 15 procent korting verkocht, 60 procent met 30 procent korting en de andere handel ging met een hogere korting de deur uit.” Voor het assortiment op de bovenverdieping moeten ze meer hun best doen. Om ook de loop naar de eerste etage aan te jagen, vullen ze die in eerste instantie met meubels en kerstspullen. Maar als snel besluiten ze toch te kiezen voor vaste handel in plaats van tijdelijke.

Calculatie

Het wordt – verrassend genoeg – vintage kleding. Door de grote volumes die ze kunnen bieden, zien ze een gat in de markt. “In de eerste plaats omdat we groot inkopen en betere prijzen kunnen bedingen dan onze concurrenten. We kopen ook populaire vintage kleding, zoals van Polo Ralph Lauren, die veel vintage winkels momenteel laten liggen omdat het prijzig is. Wij betalen de marktprijs, je kunt daardoor bij ons dingen krijgen die je elders niet ziet. Wij zijn dus een beetje de vreemde eend in de bijt, tussen de hele hippe tweedehandswinkeltjes in de negen straatjes en de traditionele tweedehandshandel in. Met een goede calculatie op het product houden we genoeg over. Als we maar genoeg verkopen.”

Bedompte lucht

In de tweede plaats zit het verschil in de opzet van hun zaken, zegt hij: “Bij de meeste vintage winkels hangt een bedompte lucht. Wij daarentegen hebben grote winkels met een geursysteem erin, waar voor iedereen ruimte is om te winkelen.” De missie van de ondernemers is om vintage naar markt brengen voor niet alleen jonge, maar ook oudere mensen van allerlei pluimage. Van der Hooft ziet het al gebeuren: “Ik was een maand geleden in Amstelveen bezig waar een oudere man en vrouw aan het snuffelen waren op de vintage afdeling, een internist en een hoofd verpleging van het AMC; de man zocht een broek om in te tuinieren en kon het op de benedenverdieping niet vinden, maar boven wel.”

Vintage hype

Met de verkoop van tweedehands kleding zijn Van der Hooft en Van Zetten blijvend veranderd van koers. In het filiaal in Leiden – eveneens een voormalig Hudson’s Bay-vestiging – bestaat het assortiment voor 95 procent uit kleding, waarvan de helft vintage. Die winkel is de eerste die onder de naam The Vintage Department Store doorgaat, elk volgend filiaal gaat onder die naam uitsluitend vintage verkopen, vertelt Van der Hooft. Deze stap heeft niets te maken met de vintage hype waar kleine en grote merken en retailers op inzetten, zegt hij erbij. “Veel doen vintage erbij, omdat de marketingafdeling dat zegt. Ze zetten een rekje vintage erbij als marketingtool. Wij doen het omdat we geloven dat er een markt is voor onze formule.”

Tien filialen

Beide ondernemers zien in ons land ruimte voor zo’n tien filialen van The Vintage Department Store, vooral in het midden en zuiden van Nederland om het qua afstand beheersbaar te houden. Hierbij richten ze zich uitsluitend op grote panden waarvoor ze, zoals in Amstelveen en Leiden, goede deals hebben kunnen maken. “We willen permanent tien panden in plaatsen als Eindhoven, Nijmegen en Arnhem. We zullen wellicht af en toe moeten verhuizen, omdat we weliswaar langlopende huurcontracten hebben afgesloten, maar met een clausule dat de verhuurder elke drie maanden kan opzeggen als hij er iets anders kan ontwikkelen.”

Personeelsproblemen

Waar de eerstvolgende vestiging komt, wil Van der Hooft nog niet uit de doeken doen. Wel verklapt hij alvast de openingsdatum: 15 oktober 2021. Aan handel heeft hij geen gebrek, het enige wat hem zorgen baart is het gebrek aan personeel. “Iedereen heeft personeelsproblemen, dat lees je overal. In ons geval is het zo dat we vanwege de grote winkelvloeroppervlakten met het dubbele aantal medewerkers moet staan. Dat blijft een uitdaging.” The Vintage Department Store is zo een verrassend nieuw avontuur waar Van der Hooft zich de komende tijd op kan storten. Toch is hij nog steeds van plan om zich over vier jaar op de fiets- annex bridgevakantie te richten. “Dat plan haal ik dan beslist uit de ijskast.”