TOP

Mag je klanten weren die jouw producten op internet doorverkopen? [update]

Sportkledingmerk Lululemon weert klanten die merkkleding van Lululemon doorverkopen op Ebay. Is dat toegestaan?

Sportkledingmerk Lululemon weert klanten die Lululemon-items doorverkopen op eBay. De winkelketen merkte namelijk dat er Lululemon-producten – voor een verhoogde prijs – werden doorverkocht en wil dit tegengaan. “Als het niet van ons afkomstig is, weten we niets van de herkomst en kunnen we de authenticiteit niet garanderen”, reageert een woordvoerder.

Mag dit?

De vraag rijst of anderen dan een merkhouder merkartikelen mogen doorverkopen op Ebay. En mag de merkhouder klanten die zich hieraan schuldig maken voortaan weigeren?

Ja, maar…

Op grond van de wet mag een product dat door een merkhouder op de Europese markt is gebracht worden doorverkocht zonder dat daar toestemming voor nodig is. In ons land zou een klant in principe dus merkkleding kunnen kopen, om die vervolgens op internet door te verkopen. De klant hoeft hiervoor geen officiële ‘dealer’ te zijn. Het moet uiteraard wel gaan om ‘echte’ merkartikelen. Handelen in namaakproducten is verboden.

Adverteren

Mag je reclame maken voor de merkproducten die je verkoopt, maar waarvan jij niet de merkhouder bent? Jazeker! Het moet alleen wel duidelijk zijn dat je niet zelf de merkhouder bent. Maak dus niet de site van de merkhouder na, om vervolgens te doen of je zelf de merkhouder bent. Klanten naar je verkooppagina lokken met merknamen waarvan je geen producten verkoopt, is niet toegestaan. Dat misbruik je immers een merk om er zelf beter van te worden.

Mag je bepaalde klanten weren?

De volgende vraag is of je de niet-officiële verkopers van jouw merkproducten, ervan uitgaande dat die zich aan de hier boven genoemde voorwaarden hebben gehouden, mag weren op je webshop. Die vraag moet bevestigend worden beantwoord. Als (web)winkelier heb je geen plicht om zaken te doen met klanten. Je mag klanten dus weigeren, maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet je klanten voorafgaand aan een bestelling laten weten wanneer een koop wordt geweigerd én mag je beleid niet discriminerend zijn, bijvoorbeeld doordat je alle bestellingen van vrouwen weigert. Welke klanten je wel en niet weigert kun je opnemen in de algemene voorwaarden. Vermeld hier dus duidelijk dat je geen zaken doet met klanten waarvan je weet dat zij jouw merkproducten doorverkopen op bijvoorbeeld Ebay.

Conclusie

Merkproducten die door de merkhouder op de Europese markt zijn gebracht mogen door klanten worden doorverkocht op internet. Het moet dan wel gaan om ‘echte’ merkproducten en de klant mag zich niet voordoen als merkhouder (of een ander merk gebruiken om klanten te lokken). Webwinkeliers en merkhouder mogen op hun beurt deze klanten weer weigeren. Wel moet dan van te voren duidelijk zijn gemaakt op basis van welke voorwaarden wel of niet zaken wordt gedaan met klanten, en mag dit niet discriminerend zijn.

Lees ook: mag je klanten weren die veel retourneren? 

N.B. Op 26 februari 2014 werd bekend dat Lululemon hun blokkering van klanten die items doorverkopen op eBay heeft opgeheven.