TOP

M-Perception in Maastricht verandert in Arborator Denim Company: ‘door die brand is opeens je volledige klantenbestand weg’

Wat als je winkel compleet in vlammen opgaat? Dan is het even slikken, puinruimen en opnieuw beginnen. Martijn van Bergenhenegouwen doorliep het allemaal. Afgelopen week opende hij na een halfjaar zijn vernieuwde zaak, Arborator Denim Company in Maastricht, voorheen M-Perception. “Het veranderen is mijn manier geworden om iets negatiefs een positieve draai te geven."

Op 24 november 2017 werd M-Perception in Maastricht getroffen door kortsluiting in een verlengdoos. Dikke pech, want bijna alles was weg. Het pand werd in de maanden erna gestript en weer opgebouwd. Ruim een halfjaar later opende eigenaar Martijn van Bergenhenegouwen donderdag 17 mei 2018 zijn vernieuwde zaak, met een nieuwe naam: Arborator Denim Company. We belden met hem. 

 

Klantenbestand weg

“M-Perception liep als een tierelier. En opeens is door die brand je volledige klantenbestand weg. Gelukkig is er social media, waardoor ik via Facebook en Instagram verbonden kon blijven met mijn klanten. Er zijn serieus mensen die een halfjaar hebben gewacht en nergens anders gingen winkelen. Ongelofelijk. Ik heb dan ook veel vaste klanten die al gauw een uur in de auto zitten vanuit Brabant, Limburg, België en Duitsland. Ben je een liefhebber van Pike Brothers, dan ben je wel even onderweg omdat dit merk bij een select aantal plaatsen wordt verkocht. Met Red Wings en Tellason is het hetzelfde verhaal.”

 

Boomwortel-toonbank

“De boomwortel-toonbank en de bronzen kledingrekken met bloemdetails die al in M-Perception stonden, staan nu ook weer in de winkel. Ik heb ze laten reinigen en teruggeplaatst. Deze elementen zijn kenmerkend voor mijn zaak. Verder was alles weg of aangetast door rook- en brandschade. Dus de wanden, vloer en kasten tot de etalagefiguren is nieuw.”

 

Van negatief naar positief

“Ik had de winkel weer precies kunnen terugbrengen in de oude staat, dat was het gemakkelijkst geweest. Toch heb ik hier niet voor gekozen. Dat tijdperk is geweest en nu ik toch de kans had om de winkel opnieuw in te richten, heb ik daar gebruik van gemaakt. In grote lijnen is de inrichting en sfeer hetzelfde, maar dan net even anders. Ik heb niets met winkels die jaren hetzelfde blijven. Het veranderen is ook mijn manier geworden om iets negatiefs een positieve draai te geven. En om het af te maken heb ik voor een andere naam gekozen, Arborator Denim Company.”

 

Alles komt samen

“Arborator was de naam voor mijn eigen denimlijn, die ik deze zomer zou uitbrengen. Deze nieuwe naam bevestigt en versterkt het gevoel wat ik met mijn zaak wil uitstralen. Het gevoel van bloed, zweet en tranen, kwaliteit, vakmanschap en passie voor authentieke denim en heritagekleding. Na drie jaar ondernemen in de mode, heb ik me ontwikkeld en is dit waar ik nu voor sta. Alles komt samen: mijn liefde voor workwear en selvedge jeans – bij mij komen stretch en skinny jeans er niet in – en mijn verleden. Ik kom uit een kwekersfamilie en heb als eerbetoon familiefoto’s van tussen 1912 en 1920 opgehangen.” 

 

Lees verder onder de foto.

 

2

Foto: Roger Coenders

 

Identiteit en reflectie

“Ik had altijd al wel opgezette dieren in de winkel staan, maar de 2.30 meter hoge grizzlybeer trekt nu al veel bekijks. Afgelopen zaterdag zijn er heel wat foto’s van gemaakt. Ik heb die tic van mijn opa, hij zette vogels op. Heel persoonlijk is ook de nieuwe serre waar een drumstel staat. Hier kan ik in de ochtend- en avonduren een beetje drummen. Een winkel heeft wat mij betreft iets eigens nodig. Mensen zijn steeds meer op zoek naar een stukje identiteit en reflectie van de eigenaar. Het lokt reacties uit en het is supertof om te horen dat jouw ideeën bevestigd worden.” 

 

Selvedge denims

“Ik ben net als de mannen die hier komen. Ik houd van mooie heritage gerelateerde kleding, die zich in de loop der tijd ontwikkelen en tot leven komen. Van stevige, ongewassen selvedge denims, die zijn altijd goed. Of het nu dertig of min dertig graden is. Het is een ‘way of life’. Ik verkoop ze tussen de 12 en 18 ounce dik. Ik verkocht al jeansmerken als Nudie Jeans, Lee 101 en Pike Brothers. Daar zijn nu Tellason, Momotaro en Denim.Lab bijgekomen.” 

 

Onverwachte aankoop

“Verder koop ik – anders dan veel andere mannenmodezaken – overhemden met prints. Ik houd van ruiten, paisley, streepjes en we hebben ook van die geweldige Hawaïdessins. Als onverwachte aankoop bieden we Ted Baker. Conservatief Engels, maar met schitterende overhemden. En de streepjessokken van Effio. Soms moet je durven te verrassen.”

 

Repair corner

“In grote lijnen is Arborator Denim Company klaar. Er moeten nog wat lampen en familiefoto’s worden opgehangen. En er komen rollen selvedge denim aan de muur, bij de ‘repair corner’. Hier repareer of vermaak ik kosteloos alle gekochte jeans.” 

 

Kijk binnen in het nieuwe Arborator Denim Company:

 

3

1

4

5

6

7

(foto’s: Roger Coenders)