TOP

Lululemon Amsterdam opent in maart, Van Uffelen lijft Piet Zoomers in en ‘gemiste PR-kans’ voor H&M

Het Amerikaanse athleisuremerk Lululemon opent op 15 maart de deuren van de eerste Nederlandse flagshipstore. Verder: Van Uffelen Mode neemt de Piet Zoomers-winkel in Enschede over, H&M laat een ‘grote PR-kans’ voor het duurzaamheidsbeleid liggen en dit zijn de raarste jeans van de afgelopen jaren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 22 februari.

Eerste Nederlandse vestiging Lululemon opent in maart

Het Amerikaanse athleisuremerk Lululemon opent op 15 maart haar eerste Nederlandse flagshipstore aan de Hartenstraat 13 in Amsterdam, in winkelgebied de Negen Straatjes. De winkel heeft een vloeroppervlakte van 235 vierkante meter, verspreid over vier verdiepingen. Op de eerste verdieping vind je een gemeenschappelijke ruimte en yogastudio. Ook is er een binnentuin waar klanten kunnen ontspannen en met elkaar in contact kunnen komen.

Lululemon begon als producent van yogakleding, maar biedt tegenwoordig een breder aanbod van stijlvolle en hoogwaardige sportkleding (mannen en vrouwen) voor verschillende bezigheden, van hardlopen tot zwemmen. Het bedrijf viert de uitbreiding naar Nederland op 15 maart met een grootschalig yoga-evenement in het Scheepvaartmuseum, onder leiding van yoga-ambassadeur Baron Baptiste.

OM eist celstraf voor DDoS-aanvallen Zalando en BBC

Het Openbaar Ministerie heeft een gevangenisstraf van 36 maanden geëist, waarvan 34 maanden voorwaardelijk, en een taakstraf van 240 uur tegen de 20-jarige Kian S. uit Den Haag voor het uitvoeren van DDOS-aanvallen. Dat melden verschillende media, waaronder Nu.nl. S. viel onder andere webwinkel Zalando en de Britse omroep BBC aan. Hij zette zijn slachtoffers onder druk: ‘We will destroy your reputation amongst your customers and make sure your website will remain offline until you pay’.

Van Uffelen Mode lijft Piet Zoomers in Enschede in

Van Uffelen Mode neemt modezaak Piet Zoomers in Enschede over. Daarmee komt het aantal vestigingen van de keten op 46. Dat schrijft Huis Aan Huis Enschede. De nieuwe naam is donderdag op de pui gekomen. De gelegenheid deed zich voor omdat franchisenemer Gerrit Tempelman met pensioen ging en een opvolger of overnamekandidaat zocht.

Volgens Pieter Cox, directeur-eigenaar van Van Uffelen, zullen vaste klanten het verschil nauwelijks merken. “Qua merken verandert er voorlopig weinig. Bij de vrouwen ietsje meer dan bij de mannen, omdat het modebeeld daar sowieso iets sneller wijzigt. Overigens zijn onze klanten niet extreem modegevoelig. Ze hechten meer aan goed advies en komen daarvoor graag naar een echte winkel, in plaats van dat ze via internet hun kleding uitzoeken.”

Cox benadrukt van Van Uffelen bij overnames altijd de mensen en merken meeneemt. “Dat is ons handelsmerk. We zijn altijd op zoek naar goedlopende winkels die te koop komen.” Cox is sinds 2006 eigenaar van het modebedrijf. Onder zijn leiding groeide Van Uffelen van 9 naar 46 vestigingen.

Zoektocht nieuw dc Hunkemöller tot nu toe zonder resultaat

Hunkemöller neemt afscheid van het huidige distributiecentrum in Hilversum, maar wanneer dat zal gebeuren is nog onbekend. Het lingeriebedrijf kondigde een jaar geleden al aan te willen verhuizen, maar heeft nog geen geschikte nieuwe locatie gevonden. “We zijn nog zoekende”, zegt een woordvoerder tegen het Noordhollands Dagblad. “We hebben behoorlijk wat ruimte nodig, want we moeten er ook in de toekomst goed uit de voeten kunnen. We hebben een bepaalde groei voor ogen en gaan daarom niet over één nacht ijs.”

Het distributiecentrum van Hunkemöller is gevestigd aan de Liebergerweg, tussen een woonwijk en een spoorlijn in. De straat is niet berekend op het vele vrachtwagenverkeer dat dagelijks passeert en voor overlast in de wijk zorgt. Daarbij is het huidige terrein te klein om de groeiambitie te kunnen realiseren. Hunkemöller wil het aantal winkels de komende jaren uitbreiden van negen- naar zestienhonderd en in 2021 de omzetgrens van een miljard euro doorbreken.

‘H&M laat grote PR-kans liggen voor promoten duurzaamheidsbeleid’

H&M heeft een grote PR-kans laten liggen na een column van Teun van de Keuken in De Volkskrant, stelt communicatieadviseur Sander Khouw van NewsLab op Adformatie. Van de Keuken schreef op 17 februari een stuk over het duurzaamheidsbeleid van H&M naar aanleiding van de volgende campagnetekst: ‘We’ve got news for you. 25% of our products are made with sustainable materials. And we’ll get even better. Promise!’ Volgens Van de Keuken is dat bepaald niet iets om trots op te zijn: 75 procent van de collectie is immers niet-duurzaam.

Alleen vergiste Van de Keuken zich in de retailer: bovengenoemde duurzaamheidscampagne is niet van H&M, maar van Esprit. Op een verzoek om rectificatie na, bleef het bij H&M echter stil na de ‘vergiscolumn’. Khouw verbaast zich erover dat H&M het moment niet met beide handen aangegrepen heeft om het eigen groene beleid onder de aandacht te brengen. “Journalisten zijn doorgaans niet eenvoudig te strikken voor duurzaamheidsnieuws van bedrijven, maar voor H&M was er nu momentum. Daar moet je als communicatieprofessional gebruik van maken.”

Kijken: dit zijn de raarste spijkerbroeken van de afgelopen jaren

Als het op de spijkerbroek aankomt, zou je denken dat alles al zo ongeveer is uitgeprobeerd. Niet als het aan modeontwerper Alexander McQueen ligt. Voor zomer 2019 komt hij met een jeans waarbij de rits niet aan de voorkant, maar aan de achterzijde van de broek zit. De rits van zijn ‘Cult Zip Jean’ loopt van boven tot onder precies over de bilnaad heen. Reden voor het Belgische Nieuwsblad om de raarste denim-creaties van de afgelopen jaren op een rijtje te zetten.