TOP

Loonvoorstel Bijenkorf afgewezen, modezoekmachine Lyst start in Nederland en Addy wint prijs in Rome

Lyst, de zoekmachine voor modewebshops van LVMH, heeft een Nederlandstalige versie gelanceerd. Verder: het personeel van de Bijenkorf wijst het loonbod van de directie massaal af, uiot onderzoek van Gfk blijkt dat steeds meer online aankopen via smartphone worden gedaan en Addy van den Krommenacker wint een World Fashion Award in Rome.

Personeel veegt loonbod Bijenkorf van tafel: ‘de grens is bereikt’

Personeel van de Bijenkorf wijst het loonbod van de directie massaal af. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Uit stemmingen die vakbond FNV de afgelopen twee maanden hield onder duizenden medewerkers, blijkt dat 97 procent meer loon, een beter werkrooster en meer collega’s op de werkvloer wil. Om hun actie voor een betere cao kracht bij te zetten, overhandigden werknemers en vertegenwoordigers van de FNV dinsdagmiddag bij het hoofdkantoor in Amsterdam vijfhonderd protestkaarten aan de bazen van het warenhuis. 

Amsterdams kledingmerk introduceert gerecyclede wollen trui

In de aanloop naar Warmetruiendag lanceert het Amsterdamse kledingmerk Joe Merino een gerecyclede wollen trui. Dat schrijft de website Duurzaam Bedrijfsleven. De Joe Circular is vanaf eind januari verkrijgbaar en wordt gemaakt van garen van oude truien. De nieuwe trui volgens Joe Merino-oprichter Ron Beckers ‘nul procent geitenwollensokkengehalte’. De garen worden gemaakt van andere truien van de Joe Merino-lijn. Die truien zijn bijvoorbeeld beschadigd, of hebben productiefouten. Door kledingrecyclebedrijf Loop.alife worden de truien gesorteerd en vervezeld. Hierbij worden de truien uitgeplozen tot de vezels overblijven. Van deze vezels wordt nieuw garen gesponnen. Dit garen is de basis voor de Joe Circular. Het kledingmerk Joe Merino werd in 2011 opgericht en verkoopt herenkleding gemaakt van merinowol. Bij de Joe Circular wordt ook gebruik gemaakt van polyamide, afkomstig uit gebruikt PET-plastic.

Zoekmachine voor modewebshops Lyst start in Nederland

Lyst, de zoekmachine voor modewebshops van LVMH, heeft een Nederlandstalige versie gelanceerd. Dat meldt Retailnews. Consumenten kunnen via Lyst zoeken door het wereldwijde aanbod van 830 webshops. Het platform is al langer actief in landen als de Verenigde Staten, Engeland, Australië, Duitsland en Frankrijk. Door de inzet van ‘geavanceerde technieken’ kunnen bezoekers op een snelle en eenvoudige manier de juiste fashionitems vinden. Zo kan specifiek op een merk worden gezocht of per categorie het aanbod van meerdere merken worden bekeken. De resultaten kunnen worden gefilterd op prijs, maat, materiaal, kleur en een kenmerk als ‘gratis verzending’.

Gfk: Steeds meer online aankopen via smartphone

Smartphones zijn in 2018 vaker gebruikt om online aankopen te doen dan het jaar ervoor. Het afgelopen jaar heeft 36 procent van de Nederlanders een online aankoop via de telefoon gedaan. In 2017 was dat nog 30 procent. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.  Daaruit blijkt ook dat Nederlanders  hun smartphone steeds meer als een digitale portemonnee gebruiken. Terwijl we minder bellen en sms’en, pakken we onze telefoon vaker voor online bankieren, online winkelen en als toegangskaart. Het gemiddeld aantal apps op onze smartphone steeg naar 31 en de meest gebruikte media app op smartphones is niet langer YouTube, maar Sportify.

Addy van den Krommenacker wint World Fashion Award in Rome

Op zondag 27 januari toonde Addy van den Krommenacker zijn nieuwste couturecollectie tijdens de Italiaanse modeweek AltaRoma. Dat deed hij in het Palazzo Brancaccio in Rome tijdens de 21ste editie van World of Fashion. Dat meldt de ontwerper in een persbericht. Na de show kreeg Van den Krommenacker de ‘World of Fashion Award’ uit handen van plaatsvervangend ambassadeur Dewi van de Weerd én de ambassadeur van Koeweit, sjeik Ali Khaled al Sabah, omdat in dat land binnenkort een nieuwe salon van de couturier wordt geopend. De nieuwe collectie met haute couture en ready-to-wear´ ademt safari, luipaard, wilde Afrikaanse bloemen en modische prints, gecombineerd met de vrouwelijkheid en rijke stoffen.´, aldus het persbericht