TOP

Lion Capital was bron van franchiseconflict Hema, Marlies Dekker brengt essay uit en Afrikaanse modelabels in de lift

De overname van Hema door Marcel Boekhoorn betekent goed nieuws voor de franchisenemers van het warenhuis. Verder: Marlies Dekkers brengt essay uit over het vrouwenlichaam, Afrika beïnvloedt steeds vaker het modebeeld en Mango heeft een nieuwe algemeen directeur. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 29 oktober.

‘Lion Capital bleek oorzaak van conflict tussen Hema en franchisenemers’

Lion Capital zat achter de keiharde opstelling van Hema, zegt voorzitter Paul Loeff van franchisevereniging VAB. Dat meldt onder meer Retailtrends. Met de verkoop van Hema door aan Marcel Boekhoorn verdween dat conflict; in voorbereidende gesprekken liet Boekhoorn weten niet te zullen tornen aan de franchiseformule. Daardoor werd direct de angel uit het probleem gehaald, vertelt Loeff. “We besloten de miljoenen die nog moesten worden betaald aan Hema voor internet, te delen.” Voor online zijn voor de komende drie jaar nieuwe afspraken gemaakt over onder meer de fee die moet worden betaald. Werd dat voorheen berekend over productgroepen, nu wordt er per artikel afgerekend. Verder werden de VAB-bestuursleden door ceo Tjeerd Jegen gerehabiliteerd, meldt het bericht, en verdwenen de rechtszaken van tafel.

Nieuwe algemeen directeur voor Mango

Modeketen Mango heeft een nieuwe algemeen directeur, Toni Ruiz. Dat meldt Fashion Network. Ruiz is al lid van de raad van bestuur en is sinds 2015 de cfo van het Catalaanse bedrijf.

De nieuwe benoeming is bedoeld om het senior executive team van Mango te versterken en de prestaties van het bedrijf te verbeteren. In 2017 genereerde de groep een omzet van € 2,194 miljard, een daling van 2,9%. Met verliezen van € 33 miljoen, 45% minder dan het jaar ervoor, boekte de modeketen vorig jaar een verlies voor het tweede boekjaar op rij. Mango is in 1984 in Barcelona opgericht en heeft momenteel 2.190 winkels in meer dan 110 landen.

Marlies Dekker draagt essay op aan vrouwenlichaam

Om haar 25-jarig bestaan te vieren, komt Marlies Dekkers met een zilveren lingerieset die de naam Femme Fatale Silver draagt. Daarbij heeft ze schrijver Stella Bergsma een essay laten schrijven over het vrouwenlichaam waarmee ze hoopt dat vrouwen hun lijf meer gaan accepteren. Dat meldt Fashionunited.nl.

De inhoud van het essay sluit aan op het doel dat de lingerieontwerpster zichzelf stelde bij de start van haar bedrijf 25 jaar geleden: vrouwen helpen van zichzelf te houden. Dat is de boodschap van Bergma’s essay: “Vrouwen moeten ophouden niet van zichzelf te houden. Begin met leven. Aanbid die borstbilbuiken en buig voor niemand. Zeker niet voor je spiegel.”

Afrikaanse modelabels zitten in de lift

Mode uit Afrika wordt steeds populairder, meldt de NOS. Vandaag is de vierde en laatste dag van Lagos Fashion Week, een van de grootste mode-evenementen in Afrika.

De Afrikaanse modeweken in onder meer Accra, Johannesburg, Kinshasa en Kampala trekken steeds meer de aandacht, ook van serieuze pers als Vogue International en de New York Times. Ook magazine Elle Nederland had een redacteur in Lagos zitten. Dat de Afrikaanse mode zo in de lift zit, komt door creatief directeur van Elle, Esther Coppoolse, doordat Afrikaanse ontwerpers een onbevangen kijk op mode hebben, wat verfrissend is vergeleken met de Europese mode ‘die wordt gekenmerkt door kopieergedrag’.

Labels als Ladunni Lambo, Black Coffee en Elie Kuamo doen het volgens deskundigen zo goed, omdat de kleurrijke prints aansluiten op het modebeeld. “Het dragen van print begon als een trend, maar is inmiddels heel normaal”, zegt Irene Hin van de winkel en het gelijknamige modelabel Lady Africa. Wat ook helpt zegt Sivan Breemhaar, eigenaar van kledinglabel Afriek, is dat bekende mensen zoals koningin Máxima en Michelle Obama die kleding in dat soort kleding en merken lopen.

Copa eert doelpunt Rafael van der Vaart met sokken

Het voetbalmerk Copa heeft een paar sokken gelanceerd waarmee ze een doelpunt van Rafael van der Vaart eren. Het gaat om de goal van de voetballer in een wedstrijd van Ajax tegen Feyenoord in 2003. Van der Vaart scoorde toen met zijn hak. De sokken werden gelanceerd voorafgaand aan de klassieker tussen de Amsterdammers en Rotterdammers afgelopen weekend. Van der Vaart is ook ambassadeur geworden van Copa.

Copa is opgericht in 1998. De collectie bestaat uit door voetbal geïnspireerde T-shirts en sweaters, babyshirts, functionele voetbalkleding, gerecyclede tassen, caps en voetballen. Copa wordt verkocht in zowel retail- als internetshops, via copafootball.com en in de flagship store in Amsterdam.