TOP

Liger: T-shirts met ontwerp van zes top-designers

Onder het motto 'The shirt is the canvas' laat het nieuwe merk Liger Nederlandse en internationale top-designers T-shirts van een uniek ontwerp voorzien. Textilia sprak met eigenaar Julius Leijger.

Een Liger is een zeldzame kruising tussen een tijger en een leeuw. Een toepasselijke naam voor een merk dat T-shirts in een zeer beperkte oplage aanbiedt. Iedere twee maanden ontwerpen zes topdesigners uit binnen- en buitenland een T-shirt, binnen een bepaald thema. Van ieder shirt worden slechts 360 stuks gemaakt, die bij streng geselecteerde retailers en online te koop zijn. “In de modewereld wordt wel vaker over ‘limited editions’ gesproken,” merkt ondernemer Julius Leijger. “Maar dan gaat het in de praktijk vaak nog om 20 duizend stuks. Wij wilden een echt exclusief product aanbieden. Ieder shirt heeft een nummer, van 001 tot 360. Is hij uitverkocht, dan is ‘ie ook echt op.”

Topdesign voor vriendenprijs

Leijger, die het merk samen met zijn vrouw runt, liep al lang met het plan een exclusieve T-shirtlijn te ontwikkelen. “Het is zoveel eenheidsworst op dit moment. Ik wilde iets unieks ontwikkelen, maar dan wel een product dat een brede doelgroep aan zou spreken.” Door zes designers vanuit verschillende hoeken een shirt te laten ontwerpen, brengt Liger iedere twee maanden zes unieke shirts. De designers doen volgens Leijger maar al te graag mee. “Het verbaast ons eigenlijk hoe enthousiast ze direct zijn. Zelfs een top-designer als de Engelse Jason Brooks, die onder andere al het artwork voor Hed Kandi verzorgt, werkt voor een vriendenprijs mee.”

Verhaal achter het merk

De winkels die Liger verkopen, krijgen van ieder shirt slechts 10 stuks. Dat het ene shirt veel harder loopt dan het andere, heeft Leijger nog niet gemerkt. “Daar waren wij in eerste instantie ook bang voor, maar gelukkig loopt het heel gelijk op. Vooral als retailers het verhaal achter de shirts vertellen, worden klanten super enthousiast. Daarom vinden we het ook belangrijk om bij kleine winkels te liggen, die echt bij ons passen.” Daarnaast profiteert Liger van wat bekende fans, vertelt Leijger. “Van Arie Boomsma tot Ruben van der Meer: ze vinden het allemaal super leuk. Dat helpt ons natuurlijk bij het vergroten van onze naamsbekendheid.” 

De eerste collectie van zes shirts (à € 49,95 euro) is in mei 2013 gelanceerd, de volgende collectie – waaronder het ontwerp van Jason Brooks – wordt op 21 november bekend gemaakt. Tot die tijd worden de designers één voor één op de Facebook-pagina van Liger gepresenteerd.