TOP

Li-Ning maakt met Ali B en Elena Isinbaeva nieuwe start

In China staat Li-Ning al in de top drie van grootste sportmerken, toch kreeg het merk in Europa maar moeilijk voet aan de grond. Nu probeert Li-Ning opnieuw de Europese markt te veroveren met rapper Ali B en Olympisch kampioene Elena Isinbaeva als ambassadeurs.

Gisteren werden in Vakzuid de nieuwe Europese collecties van sportmerk Li-Ning gepresenteerd. Er werden er drie geïntroduceerd: de Ali B-collectie, de Thai Chi-collectie en de Universe-collectie.

 

De eerste is uiteraard ontwikkeld in samenwerking met Ali B. De Thai Chi-collectie is een collectie met functionele sportkleding die qua stijl een klassieke Chinese invloed heeft. De Universe collectie zit dichter tegen sportfashion aan.

 

“Deze collectie is gebaseerd op winnende elementen,” legt Hengru Guo uit. “In Azië vechten ze om te winnen, in Europa werken ze samen. Daarom is het thema van de Universe-collectie ‘bring everything together’: Sky, People en Earth.”

 

De collectie bestaat dan ook uit drie lijnen. In elke lijn zijn Chinese karakters verwerkt die staan voor Sky, People en Earth. Verder zijn in de People-lijn veel smileys verwerkt, in de Sky-lijn bijvoorbeeld regenbogen en aan de ritsen van de kleding hangt een muntje waarmee in China wordt betaald. Ook krijgt de klant bij elk product een boekje, met daarin het verhaal achter het product.

 

Verandering

Vooral kleur is belangrijk geweest bij het ontwikkelen van de nieuwe collecties van Li-Ning. “Aziaten houden van felle, agressieve kleuren en glimmende stofjes,” zegt Hengru Guo. “Toen we Li-Ning drie jaar geleden op de Europese markt brachten hebben we er niet bij stil gestaan dat die felle kleuren in Europa niet verkopen. De Europeanen houden juist van subtiel, van babykleuren.”

 

In de nieuwe collecties is terug te zien dat daar op ingespeeld is, babyblauw en babyroze zijn veel gebruikte kleuren. Maar is het aanpassen van de kleuren genoeg om de Europese markt te veroveren?

 

Europese maten

Het merk is van oorsprong natuurlijk Aziatisch en Aziaten zijn nu eenmaal klein. De twee brandstores van Li-Ning die zich drie jaar geleden in Nederland vestigden draaiden niet goed. De maten van het merk waren namelijk veel te klein voor de gemiddelde Nederlander. De grootste maat damesschoenen was bijvoorbeeld maat 39 en deze vielen uit als maatje 37.

 

“De Europese klant is langer en groter dan de Aziatische klant. Ook hebben Europeanen langere, smallere voeten. Aziaten hebben juist dikke, kleine voeten,” demonstreert Hengru Guo. “Nu hebben we daar rekening mee gehouden en de maten aangepast.”

 

Bekende ambassadeurs

“Nu we Li-Ning opnieuw introduceren hebben we er voor gekozen mensen te sponsoren die al bekend zijn. Ali B is al een icoon in Nederland en hij kan de kleding dragen. Ook sportster Elena Isinbaeva een goede ambassadeur, doordat ze twee keer goud heeft gewonnen kennen mensen haar. En celebrity’s worden toch het meeste gevolgd als het om kleding gaat.”

 

Polsstokhoogspringster Elena Isinbaeva, een week geleden nog tot ‘s werelds beste sportster uitgeroepen bij de Laureus Awards, heeft sinds januari een contract met Li-Ning. “Nu kan ik altijd de kleren dragen die ik echt leuk vind, dat is geweldig,” zegt Isinbaeva tijdens de presentatie.

 

“De kleding van Li-Ning is modieus en van een goede kwaliteit. Veel sportkleding is saai, maar bij Li-Ning zit er een idee achter de kleding.”

 

Vanaf januari 2010 zijn de nieuwe collecties van Li-Ning verkrijgbaar in Nederland.