TOP

Leegstand winkels in 2009 fors toegenomen

In 2009 zijn fors meer winkels leeg komen te staan in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, informatieleverancier van winkelvastgoed. Vooral mode- en kledingzaken blijken een flink aandeel te hebben in de toename.

Directeur Gerard Zandbergen van Locatus noemt de leegstand, die vorig jaar met 9 procent toenam, zelfs dramatisch. Met name in de tweede helft van 2009 gingen veel zaken op de fles: de totale winkelleegstand in die periode nam met 2.139 unit toe, op een totaal van 210.720 verkooppunten.


313 mode- en kledingwinkels

Mode- en kledingwinkels hebben het zwaar te verduren als gevolg van de recessie. Van de in totaal 18.585 winkels moesten in de afgelopen zes maanden liefst 313 zaken hun deuren sluiten. Maar ook in de media-, bruin- en witgoedbranches is de winkelleegstand gegroeid, evenals de segmenten wonen, horeca, particuliere dienstverlening en financiële instellingen.

 

C-locaties

De leegstand neemt niet in alle sectoren even sterk toe. Er zijn grote verschillen tussen winkels op A-, B- en C-locaties. Gerard Zandbergen: “Op A1 is de leegstand nu net iets meer dan 2 procent, op B2-locaties is dat inmiddels 9,11 procent.” C-locaties zijn het zwaarst getroffen met liefst 35 procent meer leegstand vergeleken met een jaar geleden. “Op B2- en C-locaties zien we de grootste terugval in winkelpassanten”, verklaart Zandbergen.

 

Schiedam-Centrum

In Limburg is de groeiende winkelleegstand het grootst, daar zijn inmiddels 8,56 procent zaken gesloten en niet meer verhuurd. Daarna komen de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Overijssel. In Noord-Holland, Utrecht en Friesland is de winkelleegstand het minst gegroeid. De winkelgebieden die het meest te kampen hebben met het probleem zijn volgens Locatus Schiedam-Centrum (21%), Vlissingen-Centrum (16%), Geleen-Centrum (15%) en Winschoten-Centrum (14%).Bekijk hier de leegstandscijfers in Nederland