TOP

Modefabriek bodyfashion SS 2013

Je moest zoeken naar de bodyfashionmerken bij Modefabriek. Maar aangezien steeds meer modezaken een hoekje aan swim- en/of bodywear wijden, waren er toch nog een paar uiteenlopende en uitgesproken labels te ontdekken.

Modefabrieks ecoplatform Mint richtte zich ook deze editie op jonge, maar vooral groene ontwerpers. Spannende designs en frisse ontwerpen gaven detaillisten de gelegenheid om in te springen op de groeiende vraag naar groene mode. Een nieuwkomer was de ecolingerie van het Deense Underprotection. Helemaal in pas met de populaire ijscokleurtjes en gemaakt van materialen als soja en bamboe.

Modeaccessoire
Sedna Bodywear bestaat inmiddels zo’n vijf jaar en het bodyfashionmerk groeit hard. Gaby Kroet, mede-oprichter van het oer-Hollandse merk: “We staan alleen zomers op Modefabriek, en ook deze keer gaat het oké: het is een gelegenheid om bestaande contacten te ontmoeten. Sedna Bodywear is echt een merk dat goed als modeaccessoire in bovenmodezaken kan liggen: chic, tijdloos en toch pittig. We richten ons op basic ontwerpen maar met duidelijke thema’s in de collecties. Sedna is er voor de zelfverzekerde vrouw. In Nederland en België hebben we nu ruim honderd verkooppunten, de volgende stap wordt Duitsland.

Nieuwe concepten
Gloednieuw in het bodyfashionsegment is het bikinilabel Boho Bikini’s. Hier kwamen de bekende zachtroze, -groene en -blauwe trendkleuren weer terug, dit keer in combinatie met bikinisieraden. Bart van Olffen, sales director van Boho Bikini’s: “Mooie bikini’s zijn vaak prijzig; wij willen dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs aanbieden. En de items zijn los verkrijgbaar voor de consument: erg aantrekkelijk aangezien de gemiddelde vrouw voor het bovenstukje vaak een heel andere maat heeft dan voor het broekje.” Het overzichtelijke concept slaat aan. Van Offen: “We zijn erg tevreden, er is veel interesse getoond de afgelopen dagen.”

De vorige editie was Bold Labels al aanwezig met het Zweedse Bread & Boxers. Het strakke bodyfashionconcept voor heren valt op in de zee van prints en kleur. Ashwin Blauw: “De display zorgt ervoor dat je op een vierkante meter al een beleving neerzet. Het grootste deel van de items zit verpakt in crispy, papieren zakken die echt opvallen, om te voorkomen dat de zakken worden geopend is het mogelijk om voorbeeldexemplaren bovenin de display uit te hangen.” Bread & Boxers bestaat uit basics zoals boxers en T-shirts, de shirts zijn vier procent langer gemaakt zodat ze na drie wasbeurten als gegoten (blijven) zitten. Het merk heeft nu zo’n twintig verkooppunten in Nederland, met name in (heren)boetieks.

Rustig design
Het opvallende bikinilabel Bikinibiza stond deze keer voor het eerst op de beursvloer van Modefabriek. Kat Klerks: “Het was een last minute beslissing, maar uiteindelijk hebben we een heel mooie plek bemachtigd. Onze nieuwste collectie is wat rustiger, het handwerk zit alleen achterop het broekje en de items zijn alleen in zandkleur verkrijgbaar. Onze bekende, wat drukkere ontwerpen zijn er het nieuwe seizoen ook nog, maar dan alleen in zwart en wit. Bovendien hebben we nu ook bandeautops in plaats van alleen maar bikini’s. Uiteindelijk wil je bruin worden als je een bikini draagt, en met een bandeau is dat een stuk makkelijker.” Ook Bikinibiza speelt SS 2013 in op de gestage maatveranderingen. Klerks: “Voerden we voorheen alleen maat 36 tot en met 40, nu hebben we maat 34 en 42 daaraan toegevoegd.”