TOP

Label to watch: nieuw shirtmerk De Witt

Paul Heikens perfectioneerde het klassieke, witte overhemd voor mannen en brengt het onder de naam De Witt aan de man. “Veel modemerken beginnen al direct met een hele lijn, maar het is veel makkelijker om met één goed product te starten.”

Paul Heikens, normaliter uitgever van verschillende magazines, raakte een jaar geleden betrokken bij een brainstorm over een op te zetten modemerk. Toen dat niet doorging, besloot hij zelf een shirtlabel op te zetten. Momenteel bestaat het merk De Witt nog maar uit één type shirt, maar het is de bedoeling dat het uiteindelijk een hele serie witte shirts worden. 

Waarom heb je gekozen voor het witte shirt?

“Toen ik zelf een modemerk wilde lanceren, vroeg ik me af ‘wat is nou een item dat een modische man elke dag zou dragen?’. Ik kwam al snel uit op het witte shirt. Het eerste type overhemd dat ik onder de naam De Witt lanceer is een – zoals ik het zelf noem – ‘dressual’ shirt: een model dat zowel onder een pak als bij een meer casual outfit gedragen kan worden. Veel modemerken beginnen al direct met een hele lijn, maar het is veel makkelijker om met één goed product te starten en zodra dat loopt meer items toe te voegen.”

Hoe onderscheid je je van andere shirtleveranciers?

“Bij dit shirt is overal net wat meer aandacht aan besteed: het is gemaakt van Egyptisch katoen van de Italiaanse stoffenfabrikant Monti, de snit is net wat beter, de boord is iets hoger dan normaal en de knopen zijn van een extra mooie kwaliteit. Ik heb veel rondgevraagd in mijn omgeving over waar een goed hemd aan moet voldoen. Vooral Kees ten Berge van mannenmodeagentuur Domano, die ook de verkoop doet van De Witte, heeft me daarin goed geadviseerd. Daarnaast ben ik van plan om een ‘7 days box’ te lanceren: een doos met zeven precies dezelfde overhemden, voor elke dag 1. Het is natuurlijk een gimmick, maar het geeft wel aan dat je het shirt naar alle soorten gelegenheden kunt dragen. En zoals Einstein al ooit zei, als je elke dag hetzelfde aantrekt, hoef je je brein minder te pijnigen over wat je moet aantrekken en heb je meer ruimte over voor zaken die er echt toe doen.”

In wat voor soort winkels zie je De Witt het liefst liggen?

“In de betere herenmodezaken. Het is echt een item voor de speciaalzaak, waar klanten komen die op zoek zijn naar mooie shirts en die dit soort producten begrijpen. Het liefst liggen we ook tussen bekende Italiaanse merken als Corneliani en Borelli. De prijs van shirt is €129, met een marge van 2.8.”  

Wat zijn je doelstellingen en ambities?

Doelstelling is om dit jaar nog bij 10-15 winkels in Nederland te liggen. Ik sluit niet uit dat het in de toekomst verandert, maar we leggen het nu nog in consignatie neer bij winkeliers. Dit, omdat we toch zo snel mogelijk Nederland gedekt willen hebben. En als ik kijk naar de doorloop gaat dat best goed voor een nieuw merk. Ik denk dat het Nederlandse veel ondernemers aanspreekt. Daardoor vinden ze het leuk en pakken ze het sneller uit het schap. Verder wil ik op termijn in totaal zeven witte shirts aanbieden: dus naast het ‘dressual’ shirt dat we nu hebben ook o.a. een echt dress shirt met een dubbel manchet, een linnen shirt en een smokingoverhemd.” 

Heb je ook de ambitie om de buitenlandse markt op te gaan?

“Zeker. We richten ons ook al op de Belgische winkeliers. Vooral omdat ik ervoor kies om me alleen te focussen op witte overhemden, zal ik het qua groei meer moeten hebben van uitbreiding op de buitenlandse markt. Al is dat natuurlijk wel afhankelijk van waar we goede distributeurs kunnen vinden, die enthousiast zijn over De Witt.”

Verkoop via: paul@newpublishers.nl / 06-50503693