TOP

Label to Watch: Nanushka [interview]

In november ging topmodel Gigi Hadid de straat op in één van de jurken van Nanushka en het Hongaarse vrouwenmodemerk plant om komende tijd nog veel meer zichtbaar te worden op straat. “Momenteel is de Benelux – en dan vooral België - één van de grootste internationale markten voor Nanushka”, verklaart Domi Szabó, head of sales, aan Textilia.

De Hongaarse Sandra Sandor richtte haar eigen vrouwenmodemerk Nanushka in 2005 op nadat ze afstudeerde aan de modeacademie. Haar moeder had al een kindermodemerk, dus ze kon snel aan de slag in haar aterlier. Meteen al vanaf het begin werd het merk goed opgepakt in Hongarije en het bleef groeien. Na zeven jaar kwam er een investeerder in het spel waarna het merk ook internationaal ging.

“Momenteel is de Benelux – en dan vooral België – één van de grootste internationale markten voor Nanushka”, verklaart Domi Szabó, head of sales, aan Textilia. “In Nederland ligt het merk momenteel bij drie fysieke winkels, maar we zien dat we hier nog veel meer kunnen groeien dus daar ligt onze focus op.”

NanushkaNanushka3Nanushka5

Functioneel

Nanushka draait volgens Szabó om functionaliteit. “Dat gecombineerd met het cleane, ongecompliceerde uiterlijk, spreekt de consument erg aan. Je kan de kleding van ochtend tot avond dragen want het is geschikt voor ieder moment, van werk tot een feest.” Nanushka valt in het midden-hoogsegment – de consument betaalt € 80,- tot € 100,- voor een shirt en € 500,- voor een jas – en maar liefst 95 procent van de kleding wordt in Hongarije geproduceerd.

De typische Nanushka-vrouw is tussen de 23 en 50 jaar en is iemand die iets unieks waardeert. “Iemand met een artistieke achtergrond die meer geïnteresseerd is in speciale designs dan in fast fashion. Ze heeft een gemakkelijke levensstijl en vindt simpliciteit belangrijker dan bling bling.”

Nanushka6

Pop-up

Nanushka wil nog verder groeien, zowel in het eigen land als in de Benelux, om meer klanten te bereiken. “We overwegen om een pop-up shop te openen om te zien wat ons marktaandeel is. We doen vaker pop-up stores in Hongarije, maar het lijkt ons ook goed om het uit te proberen in de Benelux. Vooral Amsterdam lijkt ons interessant.”

Toekomst

In de toekomst moet Nanushka nog verder uitbreiden en moet er een sterkere brand awareness komen. De focus zal meer komen te liggen op B2C-verkoop, terwijl het merk ook de retailers die ze nu hebben nog steeds goed willen blijven bedienen. “We zijn daarnaast ook druk bezig met de pr van het merk. In november droeg Gigi Hadid bijvoorbeeld een Nanushka-jurk en we komen ook in Vogue Nederland. Er is steeds meer aandacht voor het merk en dat blijven we doorzetten.”

Nanushka4Nanushka7