TOP

Label to watch: MKT Paris *

Het Franse vrouwenmodemerk MKT Paris lag met de voorjaar-zomercollectie 2015 voor het eerst in de Nederlandse winkels. Agent Julie Hoyng van L'Agence Fashion Agency vertelt hoe het merk is ontvangen en wat de plannen zijn.

Waar viel je voor bij MKT Paris?

Julie Hoyng van L’Agence Fashion Agency: “Ik had meteen een goed gevoel bij het merk. Voordat ik het agentschap kreeg heb ik het eerst een tijdje gevolgd. Ik heb een zwak voor dat bohemian Franse stijltje uit de jaren 60 en 70. Het ligt in het buitenland veel naast Marie-Sixtine, het andere merk uit mijn portfolio. Ze vullen elkaar goed aan en hebben een beetje dezelfde stijl. Daarnaast zie ik dat prijs steeds belangrijker wordt. MKT Paris is heel betaalbaar en werkt met een hoge marge van 3.0 voor de retailer. Dat spreekt winkeliers aan.”

MKT Paris (5)MKT Paris (6)MKT Paris (7)

Wat is kenmerkend voor de collectie?

“Het eigen Parijse stijltje. Sterke punt zijn de broeken, de pasvorm is super. Iedereen die in een broek van MKT het pashokje uit komt, koopt hem. En met prijzen onder de €100,- zijn de broeken ook heel betaalbaar. De bloesjes en de jurkjes zijn ook heel sterk. Wendy van Dijk had laatst een spijkerbloesje van MKT aan in RTL Boulevard en die was zo uitverkocht. Het is Frans, dus je moet vaak wel een maatje groter pakken, maar dan is de pasvorm verder prima.”

Hoe werd de eerste collectie in Nederland ontvangen?

“Ik wil het merk bij de juiste boetieks neerzetten en ben begonnen met 15 klanten. Zoals Beriozka in Voorburg, Donna Tienda in Den Haag, Gypset in Ulvenhout, Minguz in Haarlem, Novita Wardrobe Essentials in Maastricht, SHPPR in Rotterdam en Muze The Store in Amsterdam. Sissy-Boy verkoopt het in de gerestylde filialen en online verkoopt Perfectly Basics het geel goed. MKT is zeker niet het duurste merk in die winkels, maar eerder het aanvangsmerk. De meeste klanten hadden met de zomercollectie 2015 een doorverkoop van 80 tot 90 procent, dus dat is heel goed gegaan.”

MKT Paris (1)MKT Paris (2)MKT Paris (3)

Hoe gaat het in Frankrijk?

“Het merk bestaat pas een paar jaar. De eigenaren zijn nu echt aan het doorpakken en een slag aan het maken naar een volgend level. Het team is uitgebreid en het bedrijf groeit. Er is net een winkel geopend in Parijs en er staat een tweede winkel gepland in de wijk Le Marais. De eerste winkel ziet er echt te gek uit: een minimalistisch interieur, wat perfect matcht met de kleurrijke collectie. Voorlopig zal het hier bij blijven, het is niet de bedoeling om over de grens ook winkels te openen.”

Waar wil je naartoe met MKT?

“Met de zomercollectie 2016 hebben we al 30 verkooppunten, en misschien komen er tijdens het inkoopseizoen nog wat bij. Winkeliers staan open voor nieuwe dingen en zijn aan het schuiven in hun merkenpakket. Uiteindelijk is het de bedoeling om door te groeien en misschien zelfs shop-in-shops neer te zetten bij grote winkels. Maar het zal nooit een merk worden voor 200 verkooppunten in Nederland. Dan komt het bij winkels te liggen waar het niet past en dat doet afbreuk aan het merk. Ik wil liever groeien met de klanten die ik heb. Vijftig verkooppunten in Nederland vind ik een mooi streven.”

De MKT store in Parijs:

MKT Paris (12)MKT Paris (8)MKT Paris (13)MKT Paris (10)MKT Paris (9)MKT Paris (11)