TOP

Label to watch: Milla [interview] *

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Milla bestaat pas een jaar en heeft nu al 70 verkooppunten in Nederland, met de focus op boetieks. En de eerste stappen in het buitenland zijn al gezet. “Ik wil met Milla een internationaal gevestigd merk neerzetten”, zegt oprichter Eva Harkema.

Ze heeft geen mode-opleiding gedaan, maar komt uit een ondernemersfamilie en studeerde Rechten en Bedrijfskunde. Eva Harkema wist altijd al  dat ze een eigen bedrijf wilde, en vanwege haar liefde voor mode werd dat een eigen kledingmerk. Een jaar geleden begon ze met Milla. “Het was voor mij een logische keuze om mode en ondernemen te combineren. Ik heb in Londen gestudeerd en daar zag ik vrouwen die er altijd heel cool en stijlvol uitzagen. In Nederland trekken vrouwen toch vaak wat makkelijks aan. Ik wilde laten zien dat stijl en comfort wél goed samengaan.”

Voor wie is Milla?

“Ik denk niet in leeftijden. Het merk is opgezet voor de onafhankelijke, actieve vrouw die weet wat ze wil. De collectie is vrij breed, want we willen verschillende typen vrouwen aanspreken. Tijdloos en vrouwelijk, met een stoere twist. De ene vrouw doet dat jurkje in het weekend aan naar een borrel en de ander draagt het met een spijkerjack en stoere boots op de maandagochtend. Er zijn vier voororder-collecties per jaar en in het seizoen hebben we ook wat op voorraad voor de korte termijn. Dat willen we nog iets uit gaan breiden, omdat we merken dat daar vraag naar is.”

Milla hw1516 (1)Milla hw1516 (2) 

Is er al een bestseller?

“Afgelopen zomer was dat de aansluitende Sylvie dress met goudkleurige knopen op het voorpand. Die hebben we in de daar op volgende collectie laten terugkomen. Verder zijn onze tops, blouses en jurken favoriet. Maar ik moet zeggen dat de focus bij Milla vooral ligt op de combinaties. Het is een heel gecoördineerde collectie. Een stof komt vaak meerdere keren terug in verschillende items, zodat je combinaties kunt maken. We merken dat de consument het fijn vindt om voorgeprogrammeerde sets te kopen zodat ze niet zelf al die keuzes hoeft te maken.”

Hoe heeft de winkelier het merk ontvangen?

“Met de allereerste collectie voor zomer 2015 hadden we 20 verkooppunten en met de daar op volgende collecties zijn we doorgegroeid naar 70 verkooppunten in Nederland. We richten ons op de boetieks. Met verkoopprijzen tussen €30,- en €150,- zijn we bij sommige winkels het instapmerk en bij andere het duurdere merk. We liggen bijvoorbeeld bij Mimos Boutique in Veghel, Bij Bo in IJmuiden, Boutique by Syts in Drachten en Duo Duo Fashion in Hoevelaken.”

Waarom moet de winkelier Milla inkopen?

“De stijl van Milla spreekt veel vrouwen aan en de prijs-kwaliteit verhouding is best uniek. We gaan voor hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Ik heb veel tijd gestoken in het zoeken naar de juiste leveranciers en de beste stoffen. Verder zijn we heel klant- en servicegericht richting de retailer. We zien de samenwerking als een partnership voor de lange termijn en we nemen de feedback van winkeliers mee bij het maken van de volgende collectie.”

Milla hw1516 (3)Milla hw1516 (4) 

Waar wil je naar toe groeien?

“Het gaat ons niet om het hoogst haalbare aantal verkooppunten, maar om de juiste winkels en een goede samenwerking voor de lange termijn. Het plafond voor Milla is wat mij betreft 150 tot 200 winkels in Nederland. De focus voor groei ligt dan ook op het buitenland. We willen het komende jaar de aanwezigheid in Europa uitbreiden. En daarna hopelijk de stap naar andere continenten zetten. We werken al met agenten in België en in Duitsland en Scandinavië zijn de eerste stappen genomen. Verder hopen we in 2016 met shop-in-shops te kunnen beginnen.”

Hoe maak je die consument bekend met Milla?

“We zetten social media heel sterk in, vooral Facebook en Instagram. Daar laten we zien wie we zijn en wat we doen. De consument krijgt een kijkje achter de schermen van het merk en maakt kennis met de mensen die er achter zitten. Verder werken we met een PR-bureau voor de uitleen van kleding voor modereportages. We hebben al in verschillende tijdschriften gestaan. Het typebladen is heel divers, van Linda en Cosmopolitan tot Beau Monde en Libelle. Dat onderstreept weer dat Milla voor een brede doelgroep is.”

Milla hw1516 (6)Milla hw1516 (5)