TOP

Label to watch: Loes Vrij [interview]

Ze was jarenlang advocaat voordat Loes Vrij zes jaar geleden besloot het roer om te gooien en de mode in te gaan. Ze lanceerde haar eigen tassenlabel onder eigen naam en timmert nu aan de weg met haar uitgewerkte, bijzondere tassen.

Na een jarenlange carrière in de advocatuur schreef Loes Vrij zich in aan de Amsterdamse academie Vogue. Ze werd zo enthousiast van het werken met leer dat ze in 2012 na haar afstuderen haar eigen tassenlabel begon. Haar model waar het allemaal mee begon, de glorious gun, is nog steeds een succesnummer.

Hoe begin je een tassenmerk?

Loes Vrij, oprichter van Loes Vrij: “Mijn idee was om een originele tas te maken met veel opbergmogelijkheden. Je ziet veel dezelfde tassen, maar dit was er nog niet. Mijn eerste model, de glorious gun, is een oprolbaar tasje met veel vakjes en een ingebouwde portemonnee. Het bleek overigens veel werk om het  te maken met al die vakjes en ritsen. Echt gepuzzel op de millimeter. Het viel nog niet mee om een fabrikant te vinden die dat kon. In Nederland is bijna alle productie verdwenen, zeker voor het precisiewerk dat nodig is voor mijn uitgewerkte tassen. Dat is de reden dat ik uiteindelijk naar Italië ben uitgeweken.”

Hoe werd je merk ontvangen?

“Het tassenaanbod is enorm en het is best lastig om er tussen te komen in het hogere segment. Via de beurs Tranoï in Parijs werd mijn eerste tas ingekocht door een aantal hele goede internationale winkels. Momenteel is Azië mijn grootste markt, daar probeer ik veel nieuwe dingen ook eerst uit. In Azië houden ze van nieuwe en aparte dingen, zeker van beginnende ontwerpers uit Europa. Over  een metalen lipstickhoudertje aan een lange ketting waren de Aziaten lyrisch. In Nederland vinden ze het  ook mooi, maar wordt het minder  snel ingekocht. Nederlanders zijn daar te nuchter en te praktisch voor. In Azië hebben ze ook meer geld over voor een tas. Mijn prijzen liggen toch tussen €800 en €1700.”

Loes Vrij 2 Loes Vrij 3

Wat is je handelsmerk?

“Aan de buitenkant zijn het redelijk klassieke tassen met een klep en een ketting. Van binnen hebben ze echter allerlei extraatjes; vakjes, ritsen, een ingebouwde portemonnee en een metalen spiegeltje.  En bijna alle tassen hebben kleine ‘oortjes’ aan de buitenkant. Dat is echt een kenmerk van Loes Vrij aan het worden. En de tassen zijn altijd van goede kwaliteit, perfect afgewerkt en van mooie materialen. De uitstraling ligt tussen klassiek en stoer. Ik heb door deze kenmerken een vrije brede doelgroep, van jonge meiden tot oudere dames.”

Is er een bestseller?

“De glorious gun doet het nog steeds goed, net als het kleine en middelgrote model van de Diavolino. Het zijn allemaal tijdloze tassen die meerdere seizoenen mee kunnen. Ik heb niet elk seizoen een totaal nieuwe collectie. Ik varieer met materialen en details voor de bestaande modellen en ieder seizoen wordt er een nieuw model toegevoegd. In Azië zijn kleine en lichte tassen meer in trek dan in Europa, omdat de mensen een stuk kleiner zijn en vaak buiten de deur eten. Aziatische vrouwen houden van pastelkleuren en wit. In Nederland houden vrouwen meer van basic en praktisch en van neutrale kleuren.”

Hoeveel verkooppunten heb je nu?

“Er zijn nu 20 verkooppunten, waarvan meer dan de helft in Azië. Dat aantal wil ik graag uitbreiden, maar wel selectief met de juiste winkels. In Nederland wordt het merk verkocht bij Azzurro Due en X-Bank in Amsterdam, Cobra in Den Bosch, Labels in Sittard, Ansh 46 in Rotterdam en Seduze in Utrecht. In Nederland en België doe ik de verkoop zelf, dat vind ik leuk om te doen en op die manier doe ik informatie op die ik kan meenemen in het ontwerpen.”

Loes Vrij 4

Wat is het nieuws voor zomer 2017?

“Ik heb in het begin veel tijd gestoken in de ontwikkeling van drie basismodellen. Nu dat staat ben ik bezig met kleine lederwaren en tassen met een eenvoudiger ontwerp, waardoor ik iets lager in prijs kan gaan. Maar de goede kwaliteit en de aparte vormgeving blijven, met aan de buitenkant weer de oortjes. Voor rond de  €150 heb je een portemonnee met een kaartenhoudertje en vakjes voor kleingeld. Vanaf zomerseizoen 2017 liggen die nieuwe producten in de winkels. Verder heb ik een limited collectie gemaakt met de bekende waxstoffen van Vlisco. Deze lijn is in april gelanceerd op Masterly, the Dutch in Milano tijdens de Salone del Mobile en vanaf september liggen de drie modellen Vlisco- tassen met drie verschillende prints in de winkels en in mijn eigen webshop.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik wil graag groeien zodat ik in staat ben mensen aan te nemen voor de commerciële kant van het bedrijf. Dat slokt nu best veel tijd op waardoor ik minder tijd heb om te ontwerpen. Verder wil ik rustig groeien tot een stabiel en blijvend merk. Ooit zou ik wel willen uitbreiden met andere productgroepen, zoals zonnebrillen, schoenen en kleding. En het zou leuk zijn om een winkel te openen, waar ik het merk volledig kan laten zien. Er is genoeg om over te dromen, maar concreet voor de komende twee jaar is mijn doel om in Europa te consolideren en in Azië nog meer voet aan de grond te krijgen.”

Loes Vrij 5