TOP

Bestseller Vrouwenmode: Iris Mode [interview]

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Iris Sierevogel, eigenaar van vrouwenmodewinkel Iris Mode in Valkenswaard. “Ik sta in de omgeving bekend om de jurkjes, dat is dan ook het best verkochte item.”

Iris Sierevogel, eigenaar van vrouwenmodewinkel Iris Mode in Valkenswaard: “Ik heb een heel uitgebreid merkenpakket in het midden-hoogsegment, maar ik sta in de omgeving vooral bekend om de jurkjes. Dat is dan ook het best verkochte item. Ik verkoop jurken van alle merken goed, zowel in het midden- als hoogsegment van onder andere Nathalie Vleeschouwer , Otto’dame, Intropia tot By Malene Birger. De prijzen variëren tussen de € 140 en € 300. Daarnaast verkoop ik ook jumpsuits goed, zoals die van Ba&sh  (€ 200,-). Deze zijn heel modisch en net iets anders dan andere merken. Ze zijn iets meer edgy en hebben meer detail.”

“Bij de broeken verkoop ik naast de skinny veel cropped flares: een strakkere broek die wijd uitloopt tot de kuiten. Deze zomer is deze broek meer in opkomst gekomen en we gaan hem ook weer terug zien in de winter. Het is net wat vrouwelijker en begrijpelijker dan de culotte. Overigens heb ik de culotte ook wel goed verkocht, alleen moet je er wat harder voor werken. Maar qua broek komt de cropped flare momenteel op nummer één.”

Minder

“De zomerschoenen en korte broeken lopen momenteel helemaal niet. Door het slechte weer is dat op de achtergrond geraakt. Je bent heel erg afhankelijk van het weer als inkoper. Het is nu vooral wachten op de zomer, ook al is dan de sale natuurlijk alweer bijna begonnen waar de consument op wacht. Als ik kijk in de omgeving, ben ik al later dan andere winkels met de uitverkoop. Eindhoven begint twee weken eerder dan ik. Natuurlijk zou ik liever 1 juli willen beginnen net als in België, ik zou willen dat heel Nederland dat deed. Maar helaas is de wet veranderd.”

Toegevoegd

“Waar ik op let bij merken voor de winkel is dat ik niet het merk verkoop, maar dat ik Iris verkoop. Ik wil met veel mooie merken een leuk recept maken en uniek zijn. Dat betekent dat er soms merken moeten afvallen, maar er ook nieuwe bijkomen. Ik heb laatst Phisique du Role toegevoegd, een Italiaans merk, en Closed, een Duits merk.”

Klantengedrag

“Ik merk dat de klant weer wat sneller uitgeeft, voorheen twijfelden ze meer en hielden ze vaker de hand op de beurs. Gelukkig heb ik niet heel veel last gehad van de crisis. Mijn klantenbestand is zelfs toegenomen. Ik denk dat consumenten bij mij erg nieuwsgierig zijn naar wat ik nu weer in mijn winkel heb liggen. Ik verras de klant iedere keer met nieuwe merken en items. Ik heb geen webshop maar wel social media waarmee ik constant probeer mensen te triggeren om naar de winkel te komen. Door te blijven investeren, krijg je ook veel terug. Ook in een mindere tijd is dat belangrijk.”