TOP

Label to Watch: Eighty Six [interview] *

Na 15 jaar ervaring als detaillist en export manager, besloot Bas van 't Veer samen met zijn vrouw een eigen mannenmodelabel te starten: Eighty Six.

Waarom wilde je graag een eigen merk?

Bas van ‘t Veer: “Met veel plezier heb ik jarenlang eigen winkels gerund, waaronder Eighty Six in Werkendam (Noord-Brabant, red.). Dat was een mannenmodewinkel met vooral jeans en casual wear, die op nummer 86 was gevestigd, vandaar de naam. Daarna heb ik een tijd als export manager voor een kindermodemerk gewerkt. Ook leuk, maar op mijn 44-ste begon het te kriebelen om voor mezelf te beginnen. Daarom besloot ik begin 2015 om samen met mijn vrouw Corina een mannenmode- en een kindermerk op te zetten. Voor mijn gevoel was er een leuke handel voor een merk als Eighty Six.”

Eighty Six 1

Wat voor merk is Eighty Six dan?

“Een echt vrijetijdslabel. Het is casual, toegankelijk en sporty, voor de chill-momenten van de week. Dat kan ‘s avonds op de bank zijn, maar ook tijdens het sporten in het weekend of de vakantie. De eerste collectie bestaat dan ook uit polo’s in zes kleuren, slim-fit shirts en loose-fit shorts. Het prijsniveau is gunstig, met prijzen van 29,95 euro voor een shirt tot 34,95 euro voor een polo of short.”

Wie is de Eighty Six drager?

“Mannen van alle leeftijden, die houden van een sportieve, casual look. De doelgroep is breed en loopt van jonge jongens tot 50+. We zien nu al dat jongens van 15 en 16 jaar het merk interessant vinden, maar zelf draag ik het ook. Ik vind het juist leuk als zo’n jongen bij de supermarkt iemand van 60 tegenkomt die hetzelfde shirt aanheeft en dat vinden ze gelukkig zelf ook.”

Eighty Six 2

In dit segment heb je wel veel concurreren.

“Klopt, maar we willen ons toch onderscheiden op een aantal manieren. Ten eerste passen we goed in verschillende soorten winkels, van jeansgerelateerde zaken tot sportwinkels. Daar worden we op dit moment ook al verkocht, Eighty Six ligt inmiddels in 17 sportwinkels. Maar onze joggers passen bijvoorbeeld ook prima in een jeanswinkel, sportswear is sowieso een trend merken we. Verder is onze prijs-kwaliteit verhouding heel goed, leveren we uit vooraard en hoef je als klant geen minimum aantal stuks af te nemen. Het risico ligt bij ons, niet bij de klant.”

Hebben die soepele voorwaarden te maken met jouw eigen ervaring?

“Zeker, ik weet hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten. Sterker nog: ik ken alle kanten van de tafel, want ik heb als export manager ook andere merken vertegenwoordigd. Hierdoor weet ik precies wat er allemaal bij het runnen van een winkel en een merk komt kijken. En dat het als winkelier fijn is als je geen zorgen hebt over je voorraad.”

Eighty Six 3

Zoek je nog meer verkooppunten?

“Absoluut! Vooral jeanswinkels zijn dus welkom, maar ook andere mannenmodezaken waar casual kleding wordt verkocht. Ik ben net terug uit China voor de productie van de wintercollectie van 2015/2016, waar veel hoodies, sweaters, vesten en joggers in zitten. De plannen zijn groot, nu is het de uitdaging om verder ontdekt te worden!”

Voor verkoopinformatie mail bas@eightysix.eu of bel 06-28933885.