TOP

Label to watch: Dick Moby

Op modebeurs Capsule in Berlijn zagen we ineens een stand met te gekke zonnebrillen. En de uniseks brillen bleken ook nog eens van Nederlandse bodem te zijn. Mede-eigenaar Robbert Wefers Bettink vertelt over Dick Moby dat via crowdfunding tot leven kwam.

Waarom zonnebrillen? Robbert Wefers Bettink, mede-oprichter van Dick Moby: “We wilden een luxe product maken dat de link heeft met zon en zee, maar dan wel verantwoord. Tim heeft op de mooiste plekken van de wereld gesurft. Idyllische plekken, maar wel altijd bezaaid met rotzooi en plastic. Hoe komt het dat we zo omgaan met plastic? Een ontzettend nuttige grondstof die voor veel vooruitgang heeft gezorgd maar ondertussen ook de oceanen vervuilt. Onze brillen zijn gemaakt van een innovatief bioplastic-acetaat. Ontworpen door ons in Nederland en geproduceerd in Italië. We vinden het te gek om een mooi product van plastic te maken, zonder dat het een vervuilend spoor achterlaat.”

Wat is volgens jou een luxe zonnebril? “Een bril gemaakt van acetaat waardoor de bril na productie nog passend voor je eigen hoofd gemaakt kan worden. En de glazen moeten van een hoogwaardige leverancier komen. Je zicht moet net zo helder zijn als zonder zonnebril. Onze lenzen komen van Zeiss die de meest zuivere glazen ooit produceert. Het design is natuurlijk ook belangrijk. Geïnspireerd door de moderne klassiekers hebben we vier modellen ontworpen.”

Kun je iets vertellen over de crowdfunding waarmee Dick Moby is ontstaan? “Crowdfunding biedt een waanzinnige kans om de massa te betrekken bij je plan. Zit de markt wel te wachten op je product in plaats van andersom? We hebben de crowd via Indiegogo de kans gegeven om tegen een lagere prijs een bril te kopen. Daar hebben we de eerste collectie mee gefinancierd. De funding is uitstekend gegaan. Het eerste deel van de 500 investeerders was ‘friends, family and fools’, de rest van het geld kwam van onbekenden. Zelfs uit het buitenland.”

Wat hoop je over vijf jaar te hebben bereikt met het label? “Ik hoop dat we over vijf jaar onze doelen hebben bereikt wat betreft het plastic-probleem. We dragen 10 procent van onze omzet af aan de Surfrider Foundation. Met het geld starten we projecten die voor een positieve toekomst voor plastic en de oceaan moeten zorgen. We geloven dat zodra plastic als een waardevolle grondstof wordt gezien, mensen dan oplossingen zullen vinden voor al het plastic dat er al is. Ook hoop ik natuurlijk dat we over vijf jaar een gezond bedrijf hebben waar we van kunnen leven.”

Aantal verkooppunten: 27 in Nederland en België. Retailverkoopprijs: €135 -€155 (speciale edities). Inkoop via: 06-41 310 333

Schermafbeelding 20140724 om 104118