TOP

Label to Watch: denim mannenlabel Blue Concept [interview]

Denim label Blue Concept is nog maar zo’n 4,5 maand oud, maar trapt direct af met een bijzondere samenwerking. DJ Nicky Romero en ontwerper David Laport werkten samen aan de collectie ‘Couture x Denim x Music’.

Textilia sprak met de kersverse creative director van Blue Concept, Jonathan Christopher Celestial Risher, tijdens Modefabriek waar het merk zijn eerste collecties presenteerde.

Wat maakt Blue Concept onderscheidend?

“Blue Concept is een high end denim label waarin duurzaamheid centraal staat. Zowel in de manier waarop we produceren als in wassingen en andere bewerkingen gaan we zo veel mogelijk duurzaam te werk. Daarnaast staan we als merk voor een mix tussen high end fashion en streetwear. Dit is precies waar ik als ontwerper ook voor sta: een combinatie van modern en klassiek. Uiteraard doen we duurzame jeans, maar het is veel breder dan dat. Zo willen we ook tailoring gaan doen, maar ook outerwear en jerseys. Waar het vooral om draait is het ontwikkelen van nieuwe stoffen en andere innovatieve toepassingen. Het leuke is, omdat we nog zo jong zijn, is er ook heel veel mogelijk.” 

blue concept3
Een denim ‘pyjama’ uit de Nicky Romero x David Laport collectie

Is de Nederlandse consument wel klaar voor duurzame jeans?

“Wel in onze prijsklasse in het high end segment. Onze jeans zitten rond de 119 euro dus dat zal niet zo’n hoge drempel vormen voor de consument. Daarnaast willen we items gaan ontwikkelen die mannen willen dragen en hebben. High end denim gerelateerde mode die in de eerste plaats mooi en innovatief is. Qua sales richten we ons dan ook vooral op de high end blauwe winkels, maar ook op warenhuizen als de Bijenkorf en concept stores. Daar komen klanten die onze kleding wel kunnen waarderen.” 

Wat kunnen we verder van jullie verwachten?

We willen meer van dit soort samenwerkingen gaan doen, omdat we jonge, talentvolle mensen ook een platform bieden om hun ideeën te delen. Daarnaast ben ik vooral bezig om onze labeling wat interactiever te maken. En ik verheug me erop om de fabrieken in te gaan en samen met de fabrikanten proberen mooie, vernieuwende stoffen te ontwikkelen – iets wat ik voor mijn eigen lijn ook al deed, maar nu voor een bredere doelgroep kan doen. Daar ben ik erg blij om.”

De Couture x Denim x Music-collectie van Nicky Romero en David Laport zal in mei 2017 in de winkels liggen