TOP

Label to watch: Alfredo Gonzales*

Met de opvallende sokken van Alfredo Gonzales wil Dennis Ebeli de verbeeldingskracht van volwassenen prikkelen. Een interview met de mede-eigenaar van het Nederlandse sokkenlabel met de kenmerkende knoop aan de zijkant.

Sinds wanneer: mede-eigenaar Dennis Ebeli: “Alfredo Gonzales heb ik in november 2011 opgericht samen met een groep vrienden. Ik heb altijd een voorliefde voor sokken gehad. Het maakt je outfit af. Vroeger droeg ik de Burlington-sokken van mijn pa in mijn skateschoenen.”

Doelgroep: “Ik hoop dat het een toegankelijk merk is voor iedereen en niet specifiek voor één doelgroep. Het kan een studente van de kunstacademie zijn die Alfredo Gonzales draagt, maar ook een skater of een opa. We hebben klassieke modellen, maar ook hele gekke sokken met palmbomen. We ontwerpen op zo’n manier dat er voor iedereen een paar toppers in de collectie zit.”

Waar staat het merk voor: “Met Alfredo Gonzales willen we een merk en product neerzetten dat volwassenen hun verbeeldingskracht teruggeeft. Met verbeeldingskracht kun je nieuwe dingen ontdekken en creatief zijn. In de nieuwe campagne ‘Feet of Imagination’ gaan we terug naar de ideeën, wensen en creativiteit die we allemaal als kind hadden. Alfredo Gonzales is ook een heel vrolijk merk. Iedereen die ’s ochtends onze sokken aantrekt, krijgt een glimlach op zijn gezicht. Al  is het maar voor een halve seconde.”

Er zijn tegenwoordig meerdere spraakmakende sokkenmerken op de markt, hebben jullie daar last van? “Ik moedig het alleen maar aan. Hoe belangrijker sokken worden voor mensen, hoe meer profijt we daar van hebben. Een merk als Happy Socks heeft het grote publiek geïnteresseerd gekregen in felgekleurde, aparte sokken. Daar ben ik blij mee. Tien jaar geleden had niemand het over sokken. Het is uiteindelijk aan de retailer welk merk zij het tofst vinden. Wij vertellen een verhaal en hebben een wereld om het merk gecreëerd. Daar kan een winkelier iets mee. Op onze nieuwe site kunnen mensen bijvoorbeeld hun eigen sok ontwerpen. De klant van de toekomst vindt het te gek om iets samen met een merk te creëren. En wij leren daar ook weer van.”

Bij wat voor soort winkel past Alfredo Gonzales: “Een winkel van een ondernemer die het merk zelf te gek vindt en erin gelooft.  En zeker niet alleen winkels met mannenmode. Het past ook heel goed bij vrouwenmodewinkels met lef.”

Wat is het belangrijkste doel dit seizoen: “Een steady basis in Nederland neerleggen. En we willen verder in het buitenland. In Nederland hebben we nu 50 verkooppunten en we worden al verkocht in Japan en Zwitserland. In Australië hebben we een voet tussen de deur. Ik denk dat het merk daar een grote kans van slagen heeft. De mentaliteit van het volk past goed bij ons merk.”

‘Feet of Imagination’: