TOP

Kwart Nederlanders gaat shoppen op Black Friday, Belgen besteden steeds meer bij Nederlandse webshops en ondernemers zijn positief over 2019

Negen op de tien Nederlanders weet wat Black Friday is en een kwart is dan van plan te gaan (online) shoppen, blijkt uit onderzoek van Motivaction. De online bestedingen in België groeien, maar een groot deel van de groei lekt weg naar het buitenland, waaronder Nederland. En vooral ondernemers in de detailhandel verwachten omzetgroei in 2019. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 20 november 2018.

Onderzoek: kwart Nederlanders gaat shoppen op Black Friday

Met Black Friday in zicht (aanstaande vrijdag 23 november) verschijnen er steeds meer onderzoeken naar de koopjesdag. Zo weet negen op de tien Nederlanders wat Black Friday is volgens onderzoeksbureau Motivaction. Dat is een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Ruim een kwart verwacht op of na Black Friday op koopjesjacht te gaan. In 2017 was dit nog 14 procent. Wat opvalt is dat 18 tot 24-jarigen het beste op de hoogte zijn en meer dan gemiddeld gaan shoppen op Black Friday. Bovenkleding (31%) en schoenen (28%) zijn deze dag de meest gezochte producten. Volgens internationaal onderzoek door management consultant Oliver Wyman gaat bijna driekwart van de Nederlandse consumenten die van plan is te shoppen voor Black Friday alleen online op zoek naar aanbiedingen. Maar vijftien procent van de Nederlandse Black Friday-shoppers gaat uitsluitend naar fysieke winkels. Verder koopt 80 procent pas iets vanaf dertig procent korting.

Lees meer in onze analyse van Black Friday.

Ondernemers positief over 2019

Ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven verwachten in 2019 meer omzet, uitbreiding van het personeelsbestand en hogere investeringen dan in 2018. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van oa. Het CBS, KVK en MKB-Nederland. Per saldo verwacht 30 procent van de bedrijven omzetgroei. In de detailhandel is het optimisme het grootst. Daar verwacht 43 procent dat de omzet groeit. Ook over de werkgelegenheid is het bedrijfsleven positief gestemd, 17 procent van de bedrijven verwacht het personeelsbestand volgend jaar uit te breiden. De investeringen zullen in 2019 naar verwachting bij 19 procent van de bedrijven hoger uitvallen dan in 2018. Daarnaast hebben steeds meer bedrijven last van personeelstekort. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2018 werd 26 procent van de ondernemers hierdoor belemmerd bij de bedrijfsactiviteiten. Het ondernemersvertrouwen bevindt zich aan het begin van het vierde kwartaal van 2018 met 13,4 iets lager dan een kwartaal eerder, maar nog steeds op een historisch hoog niveau. Sinds 2014 is de stemming onder de Nederlandse ondernemers onafgebroken positief.

Belgen kopen meer bij Nederlandse webshops

De online bestedingen in België groeien, maar een groot deel van de groei lekt weg naar het buitenland. In vijf jaar tijd is het bedrag dat Belgen online over de grens besteden, vertienvoudigd van een half naar 5,5 miljard euro. Dat meldt Twinkle. Vooral Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba en Zalando zijn bij de zuiderburen populair. Van de totale retailbestedingen in België werd in 2017 zo’n acht procent in het buitenland uitgegeven. Vooral de Belgische modebranche heeft hier last van. Het hogere prijsniveau in België zou een oorzaak zijn. De Belgische retailorganisatie Comeos luidt de noodklok en schat dat 30.000 Belgische banen ‘weggelekt’ zijn door de aankopen over de grens.

Inretail voortaan Koninklijk

Inretail heeft het predicaat Koninklijk ontvangen tijdens hun ledenevent in Maarssen, waar in het honderdjarig bestaan werd gevierd. De loco-commissaris van de Koning van provincie Utrecht, Mirjam Maasdam, overhandigde het predicaat aan Anton Sanders, voorzitter van Inretail. Zij benadrukte in haar speech de maatschappelijk waarde van Inretail. “Als brancheorganisatie is INretail een professionele gesprekpartner voor en namens de retail. Zij werkt aan moderne arbeidsvoorwaarden en ontwikkelkansen voor medewerkers en zet duurzaamheid op de kaart. INretail neemt verantwoordelijkheid. Er schuilt veel kracht in de vereniging, omdat de leden de vereniging besturen en de koers kiezen. En dat doen ze al honderd jaar met succes.”

Lees ook het verslag over het Inretail ledenevent.