TOP

Koninklijk bezoek voor Beverwijk, Gant lanceert groene campagne en pleidooi voor ‘driesterren-systeem’ in mode

Hoog bezoek voor Beverwijk. Koning Willem-Alexander liet zich gisteren informeren over het succesvolle centrumbeleid van de stad. Verder: Gant maakt zijn duurzame ambities bekend, Bestseller intensiveert de steun aan vrouwelijke textielmedewerkers en James Veenhoff (House of Denim) pleit voor een ‘driesterren-systeem’ in de mode. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 14 februari.

Koning shopt in Beverwijk

Hoog bezoek voor Beverwijk. Koning Willem-Alexander bezocht de stad gisteren met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Ze waren daar om te zien hoe de lokale ondernemers, gemeenten en pandeigenaren de leegstand in hun centrum hebben teruggedrongen en hun winkelgebied (weer) aantrekkelijk hebben gemaakt voor shoppers. Het centrum is ingekrompen en er is een gezamenlijke marketingstrategie ontwikkeld. Inretail nam deel aan een rondetafelgesprek over de Beverwijkse aanpak. De brancheorganisatie is mede-initiatiefnemer van Stichting De Nieuwe Winkelstraat en werkte mee aan een plan om het centrum een impuls te geven. “Het goed functioneren van winkels is een nationaal belang voor onze samenleving”, benadrukte Inretail-directeur Jan Meerman in gesprek met de koning. Hij pleit voor een landelijk beleid voor retailers, in de vorm van een nationale taskforce. “Alle ministeries beïnvloeden de retail en daarom is overkoepelende afstemming nodig.”

Prins Charles steunt circulaire mode Vin + Omi

Nog meer koninklijk nieuws: de Britse prins Charles gaat samenwerking met het duurzame en circulaire modehuis Vin + Omi. Het merk maakt voor hun collecties gebruik van bijzondere materialen; ze werkten al met de schillen van kastanjes, brandnetels en peterselie. Die grondstoffen moeten ergens vandaan komen en daar wil Charles een rol in spelen. RTL Nieuws meldt dat hij zijn tuinafval aan het merk gaat doneren. Vin + Omi werkt momenteel aan een collectie met hortensia’s, netels, wilgen en houtsnippers, die allemaal uit de koninklijke tuinen komen. Deze ‘tuinafvalcollectie’ wordt volgende week vertoond op London Fashion Week.

Gant lanceert duurzaamheidscampagne

Modelabel Gant lanceert vandaag een voorlichtingscampagne voor de consument, ‘7 Rules by Gant’. De campagne laat zien hoe kledingstukken het best behandeld kunnen worden om lang mooi te blijven. Met de juiste behandeling kan een kwalitatief goed overhemd 20 jaar meegaan, zo schrijft het merk in een persbericht. Onder meer kledingverhuur, hergebruik van materialen en het opknappen, vermaken, recyclen en weggeven van kleding komen aan bod. Zo heeft Gant zelf shirts in de collectie die zijn gemaakt van reststoffen en wordt in bepaalde winkels gestart met de verhuur van kleding.

“De mogelijkheden om duurzamere kleding te produceren zijn nog nooit zo groot geweest en het was ook nog nooit eerder zo nodig”, vertelt Jessica Cederberg Wodmar, Global Sustainability Director bij Gant. “Gant heeft altijd al kwalitatief goede producten met een lange levensduur geproduceerd. Door nu zelf gebruik te gaan maken van duurzamere materialen, willen we de snelheid waarop onze industrie moet veranderen positief beïnvloeden. Ja, het is ingewikkeld, maar niet onmogelijk. Wij zoeken hiervoor de samenwerking met zowel de industrie als onze klanten. We zullen bewuste keuzes blijven maken en daarmee verandering stimuleren.”

Bijna 80% van de ontwerpen uit de eigen collectie wordt in 2020 duurzaam geproduceerd. Verder wil het label in 2022 alleen nog maar met 100 procent duurzaam geproduceerd katoen werken, in 2025 het watergebruik tijdens het productieproces met de helft verminderen en alleen nog maar met 100 procent duurzame materialen werken. Tegen 2030 wil het zijn klimaatafdruk met 30 procent hebben verlaagd.

(Tekst gaat verder onder foto)

Bestseller intensiveert steun vrouwelijke textielmedewerkers

Bestseller intensiveert de langdurige samenwerking met Herproject van BSR, een samenwerkingsinitiatief dat vrouwelijke textielmedewerkers met lage inkomens ondersteunt. De Deense modegroep is al sinds 2012 een actief lid en heeft nu verdere toezeggingen gedaan. In een persbericht meldt Bestseller een vijfjarig strategisch partnerschap met het initiatief aan te gaan en een leidende rol op zich te nemen om de impact van Herproject te vergroten en veranderingen te versnellen.

Tot nu toe heeft Bestseller met Herproject al meer dan 37 duizend vrouwen binnen de toeleveringsketen kunnen steunen. Het gaat om textielmedewerkers in Bangladesh, Cambodja, China, India, Pakistan en Vietnam. Met het vernieuwde partnerschap wil het concern uiteindelijk 100 duizend vrouwen bereiken. Onder Herproject vallen programma’s als Herhealth en Herfinance, die hulp bieden bij gezondheidskwesties en financiële zaken. Met het Herrespect programma wil de organisatie geweld en seksuele intimidatie op de werkvloer aankaarten.

James Veenhoff pleit voor ‘driesterren-systeem’ in mode

Om duurzamere producten aantrekkelijker te maken, moet de mode-industrie samenwerken. De branche zou toe moeten naar een driesterren-systeem zoals we dat ook voor bijvoorbeeld kip hebben, bepleit James Veenhoff van House of Denim. “Voor de consument moet in één oogopslag te zien zijn wat de goede keuze is, net als bij het driesterren-kipsysteem”, zegt hij in gesprek met energieleverancier Vattenfall, naar aanleiding van het Makers van de Toekomst evenement op donderdag 13 februari. In de jeansindustrie is volgens Veenhoff een grote stap gezet; er wordt gewerkt aan één icoon waarin vijf dimensies van verduurzaming samenkomen. Het gaat om de gebruikte grondstoffen, waterverbruik (het maken van één paar jeans kost zo’n 7000 liter water, red.), veilig chemicaliëngebruik, transparantie en ‘fair work and wages’ – goede arbeidsomstandigheden en een leefbaar loon.

Foto: Herproject (header), Renate Zoutberg