TOP

Kleine Fabriek vernieuwt

Buiten regende het, maar in de Rai kwam een regenboog aan kleuren voorbij op zondag 8 juli, de eerste dag van de vakbeurs Kleine Fabriek. Van zonnig geel tot neonoranje, fel roze, groen, blauw en rood: deze tinten zien we terug in veel collecties voor zomer 2013.

Trends
Kleur en kindermode vormen ook komend zomerseizoen een sterk duo. Tops, jeans, chino’s, shorts, accessoires en schoenen: alles krijgt kleur. Veel gezien zijn felle tinten, prettig afgewisseld met pastels en verwassen kleuren. Het gewassen stijltje blijft populair; sportief met surfshirts en sweaters, stoer met jeans en romantisch met verwassen bloemdessins. In de collecties zagen we ook veel natuur terugkomen, van floradessins en bloemaccessoires tot (foto)prints van dieren (onder andere bij Molo en Wild). Daarnaast zijn in de zomer van 2013 ook streepjes in alle kleuren, soorten en maten wederom geliefd.

Nieuwe opzet
De vijftiende editie van de Kleine Fabriek is vernieuwd in opzet. De beursvloer was verdeeld in vier segmenten, met een eigen look & feel. Het grootste segment, Star, biedt merken met een specifiek eigen handschrift zoals Cakewalk, Frankie Morello, Kidscase en Little Marc Jacobs. Industry staat voor trendy en stoere merken, waaronder American Outfitters, Brunotti, Jake Fischer, Moodstreet en Tumble ‘n Dry. Jeansmerken zijn te vinden in Blueprint, een afgeleide van het concept van de Modefabriek en binnen Object+ zijn aanbieders van speelgoed, beddengoed, interieuraccessoires en meubels verzameld, zoals onder meer Souza for Kids, Little Treasures, Zebra en Anne-Claire Petit.

Blueprint
Van een afstand waren de hoge industriële stellingen al te zien en ook op de plattegrond stond Blueprint gewoon duidelijk aangegeven, toch was het gedurende de eerste dag vrij rustig in het nieuwe jeanssegment. Aan het aanbod kan het ook niet liggen, met aansprekende merken als Diesel, Replay, Levi’s, No Tomatoes en Retour Denim de Luxe. Marc de Ruiter, brandmanager van Cowboys Belt kids, heeft het loopgedrag van de bezoekers geobserveerd. “De routing klopt niet. De duidelijke oranje looppaden van Industry houden op bij de stellages en blijkbaar lopen mensen dan liever niet verder. Verder vind ik het jammer dat de core-business segmenten Industry en Blueprint zo achteraan zijn gepositioneerd, terwijl je binnenkomt met speelgoed en hardwaren.”

Vernieuwingsslag
Eventproducer Roel Ruyten geeft aan dat Kleine Fabriek veel geïnvesteerd heeft in een vernieuwende opzet. “We willen een vernieuwingsslag maken. Daarvoor hebben we veel gepraat met merken en ondernemers en daar kwam een duidelijke conclusie uit: nog beter segmenteren. Nu deden we dit altijd al, maar vanaf nu is het ook visueel krachtiger. Ik ben superblij dat de segmenten goed worden ontvangen.” Over Blueprint zegt hij: “We gaan direct actie ondernemen door in ieder geval de paden te laten doorlopen. Blueprint naar voren halen, gaat helaas niet lukken, vanwege de hoogbouw. Ik denk ook dat het een kwestie is van wennen.”

klik op de pijltjes hiernaast om een sfeerimpressie van Kleine Fabriek te zien.