TOP

Kledingmerk Aarden lanceert vegan maatpak, moederbedrijf Zara verdriedubbelt winst en Miss Etam niet terug in winkelstraat

Het Nederlandse kledingmerk Aarden lanceert een vegan maatpak, moederbedrijf Zara verdriedubbelt de winst en Miss Etam is niet van plan winkels te openen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 maart.

Foto: Aarden

Inditex verdriedubbelt winst

Het Spaanse modeconcern Inditex – moederbedrijf van onder meer Zara, Stradivarius en Massimo Dutti – heeft zijn winst vorig jaar bijna verdrievoudigd. Daarmee kwam het bijna weer op het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt MSN. Het modeconcern verkocht al wel meer kleren dan dat het voor de pandemie deed. De omikronvariant van het coronavirus speelde Inditex nog wel parten in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat liep tot eind januari. Die kostte het modeconcern naar eigen zeggen 400 miljoen euro omzet in zijn winkels. De winkels waren onder meer in Nederland een tijd gesloten vanwege lockdownmaatregelen. Daar komt bij dat geld moest worden uitgeven om hun winkels in te richten voor het kerstseizoen en dat kon niet worden terugverdiend. Verkopen via internet kost extra geld en dat alles bij elkaar kostte Inditex nog eens 190 miljoen euro. Vorig jaar verkocht Inditex ruim een kwart van zijn assortiment online, wat een omzet van 7,5 miljard euro opleverde. De totale opbrengsten van Inditex stegen in 2021 met 36 procent naar 27,7 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Daarop werd een nettowinst geboekt van 3,2 miljard euro en dat is bijna een verdrievoudiging in vergelijking met 2020.

Aarden lanceert vegan maatpak

Het duurzame modelabel Aarden heeft een maatpak gelanceerd dat helemaal vrij is van dierlijke materialen. Dat staat in een persbericht. Traditioneel wordt er voor het binnenwerk, het borststuk en de schoudervulling van het jasje, gewerkt met paarden- of kamelenhaar. Voor dit ontwerp wordt gewerkt met stoffen en knopen die diervrij zijn, zoals linnen, katoen, gerecyclede katoen, bamboe en hennep stoffen en steennoot, hout, metaal en hergebruikte knopen. “We zijn blij en trots dat we nu de groeiende groep bewuste, stijlvolle consumenten een volledig vegan pak met een perfecte pasvorm kunnen aanbieden”, vertelt Erik Toenhake, eigenaar van Aarden. “We zien de vraag naar vegan pakken en jasjes enorm toenemen, zowel voor mannen als vrouwen.” Aarden maakt sinds 2012 duurzame maatkleding, waaronder trouwpakken, zakelijke pakken, overhemden, broeken, colberts, gilets, blouses, rokken, jurken en jassen. Productie vindt plaats in Tsjechië en Marokko.

Het vegan pak van Aarden. Credit: Aarden

Miss Etam focust voorlopig op online

Vrouwenmodelabel Miss Etam is voorlopig niet van plan fysieke winkels te openen, zo meldt Retailtrends. Deze maand maakte Miss Etam zijn comeback online. De twee directeuren van het vrouwenmodemerk, Melanie Barneveld en Thomas Zonneveld, willen zich eerst op dat kanaal richten voordat ze andere stappen zetten. “We weten dat er online nog zo veel groei mogelijk is”, zegt Barneveld, “daar richten we ons eerst op.” “Zeg nooit nooit”, voegt Zonneveld toe. “Maar het komende jaar gaat het sowieso niet gebeuren. Eerst zorgen dat dit goed gaat draaien en dat iedereen ons weer gaat vinden. Daarna zien we wel weer verder.” Miss Etam ging een jaar geleden failliet, alle winkels gingen dicht. De familie Elzas, bekend van onder meer Steps, Vet/Forecast en Didi, kocht vervolgens de merkrechten. Barneveld en Zonneveld, die jarenlang de e-commerce bij Miss Etam deden, zijn verantwoordelijk voor de herlancering van het merk.

Dutch Dandies lanceert nieuwe webshop

Het Nederlandse mannenmodemerk Dutch Dandies heeft een nieuwe webshop gelanceerd, zo meldt het merk in een persbericht. Mannen kunnen hier shoppen voor casual kleding en schoenen, maar ook voor een zakelijk of trouwpak. Voor het vinden van de juiste maat kunnen online klanten op de website handleidingen vinden. Voor het eventueel vermaken hebben we een maatwerkspecialist die voor je klaarstaat om de nodige aanpassingen te doen, aldus het perscommuniqué. Daarnaast werkt het bedrijf samen met tailors op verschillende plekken in ons land waar klanten voor maatadvies. Dutch Dandies is onderdeel van Atrium House of Brands, de wholesaletak van mannenmodeconcern Only for Men. Het merk is ook verkrijgbaar bij de fysieke winkels van Only for Men en bij modezaken door heel Nederland als De Heeren van Rinsma, Fabert de Wit, Lodewijk Mode en Jansen-Noy.