TOP

Klantenbinders: Danique Klijs van Klijs & Boon over Facebook en feestjes

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Danique Klijs van Klijs & Boon in Utrecht.

Jullie winkel bestaat nu ruim een jaar. Heb je al het gevoel dat er een band met de klanten is opgebouwd?
Klijs & Boon opende officieel op 10 september 2011, maar hadden in juli en augustus al een pop-up store in ons eigen pand. Dat was om de zomer door te komen, in die maanden wilden we liever niet de winkel zelf openen. Door de openingen van zowel de pop-up al de echte winkel, waren er in korte tijd twee feestjes in onze winkel. Die werden goed bezocht en waren gezellig, dus toen besloten we om daar iets mee te blijven doen. Er kwam een nieuwjaarsborrel in januari en in september organiseerden we de lancering van Femke Agema’s nieuwe collectie en de nieuwe sieradencollectie van The Boyscouts.”

Organiseren jullie in de winkel ook kleinschalige events?
“Zeker. In maart vond er een verkoopmiddag plaats van het lingeriemerk La Fille D’o. Hierbij was de ontwerpster van het label zelf aanwezig om klanten te adviseren. Dit was een heel intiem event, er mochten maximaal dertig vrouwen meedoen. Eenzelfde gebeuren staat ook op de planning met het merk Libertine-Libertine. Met deze events willen we echt de klanten aanspreken die hier regelmatig over de vloer komen.”

Jij en de andere eigenaar zijn met 24 en 26 jaar jonge winkeliers. Werkt dat in je voordeel of juist niet?
“Toen we net begonnen was er wel angst dat oudere klanten misschien niets van ons aan wilden nemen. Ik vond het zelf als 21-jarige ook vervelend als een knulletje van 16 bij de Men at Work mij wel even kwam vertellen welke broek mij het beste stond. Maar dat valt gelukkig mee. Eigenlijk gaan zowel klanten als leveranciers er vaak vanuit dat we ouder zijn, waarschijnlijk omdat we een duidelijke mening hebben en goed weten wat we willen.”

Jullie weten als geen ander hoe invloedrijk social media kunnen zijn. Hoe zet Klijs & Boon ze in?
“Eerlijk gezegd was ik persoonlijk nooit een Facebook-fanaat, maar toen eenmaal duidelijk werd dat de winkel zou openen ben ik me erin gaan verdiepen. Wat wij op onze pagina zetten, moet ook actueel zijn of een meerwaarde hebben. Daarnaast willen we niet al te amicaal overkomen, want steeds meer 40-plussers zitten op Facebook. We bewaken de toon op onze wall goed, zodat we niemand afstoten.”

Op dit moment heeft de Klijs & Boon Facebook-pagina 967 ‘likes’. Zijn dat allemaal klanten?
Nee dat zijn niet alleen mensen die spullen in onze winkel kopen. Dat geldt ook voor de bezoekers van de grotere feestjes als de opening of de nieuwjaarsborrel, daar komen mensen op af die hier nog nooit iets gekocht hebben maar ons wel leuk vinden. Toch zijn die hippe, jonge studenten die nu nog niet het geld hebben om hier te shoppen belangrijk. Als de goede mensen jouw winkel cool vinden en daarover praten tegen vrienden en op social media, is dat gratis publiciteit. Zij zijn bovendien de klanten van de toekomst.”

Wil je tips of adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.