TOP

‘Klanten lijken minder geïnteresseerd in merken’ [interview] *

Hogere tailles, skinny stretchjeans en PME Legend zijn dit najaar de voorlopige winnaars in de Nederlandse jeanswinkels. Ondernemers vertellen over de eerste helft van dit seizoen: “Value for money is ontzettend belangrijk op dit moment.”

“Het gaat beter dan vorig jaar, we gaan met kleine stappen vooruit”, vertelt Suzanne Boersma, eigenaar van Fabriq in Den Haag. “Ik durf nog niet echt te juichen voordat het seizoen voorbij is, want ooit heb ik al eens meegemaakt dat ik heel positief was, waarna de handel toch weer inzakte. Ik ben dus redelijk positief. De verkoop trekt aan, maar helaas blijft het op peil houden van de liquiditeit een gevecht.”

“Ik verkoop veel jassen, vooral parka’s, van Elvine en Modström. In jeans blijven skinny modellen favoriet, maar de vraag naar broeken met wijd uitlopende pijpen en een hoge taille neemt gestaag toe. Met onze webshop hebben we nu al meer omgezet dan in heel 2014. We hebben aan de site gesleuteld en zijn nu beter vindbaar en de bestellingen worden beter afgehandeld. Dit heeft duidelijk effect gehad.”

“In onze fysieke winkel, in het centrum van Den Haag, heb ik dit najaar opvallend veel nieuwe klanten binnen gekregen. In dit gebied zijn er nog maar weinig zelfstandige zaken, dus mensen vinden het heel leuk dat wij er nog zijn. Alleen maar grote ketens in het winkelbeeld vinden ze niets, maar het is hard werken voor zelfstandige ondernemers om zich staande te houden met de hoge huren en al het geweld van grote formules. Gelukkig heb ik een ontzettende drive – ik ben elke dag actief op Instagram en Facebook – en dit maakt dat ik het volhoud.”

Behoorlijke omzetstijging

Bernard Versteegh, eigenaar van Versteegh Jeans in Delft kon in de eerste weken van dit seizoen een ‘behoorlijke procentuele omzetstijging’ noteren: “Het seizoen is bij ons snel op gang gekomen. In tegenstelling tot het najaar van 2014 is het de afgelopen weken relatief koel geweest en dat hebben we gemerkt in onze doorverkoop. Het consumentenvertrouwen is lastig te meten, maar het gevoel is goed.”

“Het totale pakket slaat aan. Zowel korte als langere jacks van onder andere Cast Iron, PME en Superdry zijn een succes. Qua jeans steekt PME er voor ons met kop en schouders bovenuit. Alles klopt: de modellen, de wassingen, de goede marketingcampagnes en natuurlijk de prijskwaliteitverhouding, met prijzen rond de 99,95 euro. Ik ben dit najaar nog geen mindere producten tegengekomen in onze collectie. Wel zijn we alert op tijdig nabestellen.” 

PME legend

PME Legend

PME Legend nummer één

Ook bij Peter Roeg, eigenaar van Maddox Jeans in Maarssen, gaan winterjassen als warme broodjes over de toonbank. “Met name in het prijssegment tot ongeveer 250 euro, zoals Elvine, en in het hogere segment van populaire labels als Canada Goose, Woolrich en Stone Island. Value for money is ontzettend belangrijk op dit moment. Mijn klanten betalen rustig 700 euro voor een jas. Daarbij speelt imago natuurlijk een rol, maar als de kwaliteit niet goed is, hoeven ze een product echt niet. En dat geldt voor alle artikelen, of het nu een jas, jeans of een trui is.” 

“PME Legend is in ons jeansaanbod de absolute nummer één. Alle bekende P’s, van onder meer product, promotie en prijs, kloppen bij hen. De marges kunnen beter, maar we werken goed samen. Een andere bestseller is het model Hyperflex van Replay. Als je geen goede stretchbroek in je jeansvak hebt, loop je achter de feiten aan. Mannen willen comfort en ik ben ervan overtuigd dat deze trend de komende tijd verder doorzet.

“Voor vrouwen zijn skinny jeans nog een erg goed product. De wat hogere tailles, niet de enorme high waist, zijn in trek bij onze klanten. We richten ons op een doelgroep van ongeveer 25-30+. Jonge meiden kopen steeds vaker bij grote ketens en zijn minder geïnteresseerd in bekende jeansmerken. Verder merk ik dat mensen weer bereid zijn om meerdere stuks tegelijkertijd te kopen. Vorig jaar hebben we door de zachte temperaturen minder warme kleding verkocht, dus nu zijn ze toe aan iets nieuws. Bijkomend effect van de positieve ontwikkelingen is dat onze medewerkers weer extra gemotiveerd zijn en willen knallen in de verkoop.”

Replay Hyperflex

Replay Hyperflex

Minder bekende labels

Volgens Dennis Willemsen, assistent bedrijfsleider bij Rambam in Eindhoven is de traffic in zijn winkel dit najaar zichtbaar toegenomen: “We houden alle bezoekersaantallen bij met technische middelen. Waarom we meer traffic hebben? Ik vind het lastig er een vinger op te leggen, maar ik denk dat consumenten weer meer zin hebben om geld uit te geven. En ondanks alle online mogelijkheden hebben stenen modezaken nog steeds aantrekkingskracht door de beleving en service op de winkelvloer.”

“De nieuwe vrouwenjeans van Levi’s, Lot700 de opvolger van Curve ID, is een verkooptopper. Sowieso is er vraag naar jeans met een hogere taille. Flared spijkerbroeken hebben we van Diesel en Kuyichi, maar hier in Eindhoven moeten de vrouwen nog aan dat model wennen. Net als aan de Levi’s 501 CT, een mannenbroek die bij het bovenbeen iets ruimer is en bij de enkels smaller. Ik had daar meer van verwacht.”

Daarentegen verkoopt een vrij uitgesproken lijn als G-Star Raw for the Oceans – met jassen met een soort muilkorf en jeans met applicaties van een octopus – opvallend goed. Verder lijken klanten minder geïnteresseerd in merken. Ze hebben meer oog voor het product, dat bijzonder moet zijn. Daarom presteren minder bekende labels als Anerkjendt en 2xH Brothers zo goed. Zij zijn sterk in het brengen van items volgens de laatste trends en vullen gevestigde merken op die manier mooi aan.”  

Anerkjendt

Anerkjendt

Meerdere stuks

Theo van Middelkoop, eigenaar van De Hangar Clothing in Apeldoorn, signaleert juist een grillige lijn in traffic. “Ik maak me daar soms best zorgen over”, bekent hij. “Er zijn dagen bij dat er maar weinig klanten binnenkomen. Andere dagen pieken we en nemen klanten meerdere stuks mee, waardoor het gemiddelde bonbedrag vrij hoog ligt. Een paar broeken, truien en een jas zijn geen uitzondering.”

 “Wij verkopen vooral veel skinny en tapered (taps toelopende, red.) jeans. Als jeanswinkel pur sang bieden we ook een aantal rechte modellen, die het prima doen. Ook hebben we flares ingekocht, maar voor ons werkt dat nog niet zo goed. Wat betreft bovenstukken is dun breiwerk populair en er is stijgende interesse voor overhemden.”