TOP

Aktiesport roept nieuw winkelconcept in het leven [interview + foto’s] *

Sportketen Aktiesport opent op zaterdag 24 oktober officieel de deuren van de nieuwe flagshipstore in Amsterdam. De winkel heeft een totaal nieuw concept dat doorgevoerd moet gaan worden in de grotere filialen. Retail marketing manager Bôte Galema: “De Nederlandse retail moet wakker worden.”

Aktiesport opende op 10 oktober de nieuwe flagshipstore aan de Nieuwendijk in Amsterdam. De winkel wordt officieel geopend op 24 oktober door Jaïro Riedewald, het veelbelovende voetbaltalent bij Ajax. Schoenvisie sprak met retail marketing manager Bôte Galema over het nieuwe winkelconcept en het succes van de sportketen.

Waarom is een nieuw winkelconcept nodig?

“Aktiesport hoort sinds 2006 bij Unlimited Sports Group. Aan de ene kant hebben ze merken zoals Le Coq Sportif en Fila, aan de andere kant hebben ze retail zoals Perry en Aktiesport. Anderhalf jaar geleden zijn we vanuit USG gaan kijken wat er nu in de markt gebeurt. We zien dat veel verticale retailers zoals H&M en Primark sport gaan verkopen en buitenlandse sportretailers worden ook steeds actiever op de Nederlandse markt. We hebben gekeken naar hoe we ons opnieuw in de markt kunnen plaatsen. De nieuwe flagshipstore van Aktiesport aan de Nieuwendijk is de eerste winkel waarin je de duidelijk gemaakte keuzes kunt zien.”

“We zien ook dat voor de Aktiesport-winkels op A1-locaties het speelveld is veranderd. Vroeger had de Kalverstraat nog 80 procent Nederlandse retailers, nu is dat nog maar 10 procent. We moeten ons werk beter doen en de formules naar een hoog niveau brengen en daarin duidelijke keuzes maken.”

Aktiesport Nieuwendijk (3)Aktiesport Nieuwendijk (1)

Wat zijn de duidelijke keuzes die jullie nu voor Aktiesport hebben gemaakt?

“De winkel moet niet alleen een winkel van nu zijn maar ook van de toekomst. Een van de dingen die heel belangrijk zijn is digitaal en omnichannel. We hebben ook duidelijk gezegd voor welke consument we het doen, dat is een jonge tiener die met name voor voetbal gaat. Voetbal is dan ook waar het nieuwe winkelconcept om draait, met de lifestyle erbij. Wij zien met name kansen in de vertaling naar lifestyle.”

Hoe is het nieuwe concept terug te zien in de winkel?

“Als je de winkel binnen komt is links een Ajax wand – natuurlijk ook omdat het in Amsterdam is. Dat speelt in op de emotie. Rechts voorin is er een wand opgebouwd vol met Adidas waarbij vooral op sneakers wordt gefocust. Er zitten ook schermen in die wand verwerkt waardoor we digitaal naar de consument brengen in de fysieke winkel. Als je verder door de winkel loopt, kom je meer lifestyle tegen, zoals sweats en jogging.”

Aktiesport Nieuwendijk (2)Aktiesport Nieuwendijk (4)
Aktiesport Nieuwendijk (5)Aktiesport Nieuwendijk (6)

Zijn er nog andere manieren waarop jullie online laten doorschijnen in de winkel?

“We zijn al sinds 2010 bezig om online naar de fysieke winkel te halen. In de winkel hebben we bijvoorbeeld een scherm waarop je items kunt bestellen die niet in deze specifieke winkel liggen. Je hebt toegang tot de gehele voorraad in al onze winkels. De bestelling krijg je de dag erna gratis thuis bezorgd. We zijn nog volop bezig met dit verder te ontwikkelen.”

Wordt het nieuwe concept ook voor andere winkels gebruikt?

“Begin januari zal de winkel in de Kalverstraat dicht gaan en omgebouwd worden naar het nieuwe concept. De consument kan dan in de Nieuwendijk blijven winkelen. We hebben verder gekeken naar de steden die er voor Aktiesport echt toe doen en hoe de winkels daar zijn. We hebben gezegd dat we volgend jaar ongeveer zeven winkels naar dit concept om gaan bouwen. Dat zijn vooral de winkels in de grote steden, zoals Rotterdam, Utrecht en Den Haag.”

Als je kijkt naar in welke steden Aktiesport het goed doet, gaan er dan ook winkels sluiten?

“Wat we doen is dat we een grote kans zien in kleine steden waar we zelf geen winkel kunnen neerzetten maar wel een shop-in-shop. We hebben in de afgelopen twee jaar 130 shop-in-shops geopend. Dus we zitten niet op het punt van sluiten maar waar we wel naar kijken is of de locatie nog rendabel is. Met name bij de grote steden waar de traffic omhoog gaat, kun je niet heel veel maken. Maar in kleinere steden kunnen we redelijk goed onderhandelen met huurbazen.”

Aktiesport Nieuwendijk (7)Aktiesport Nieuwendijk (8)

Je hoort van veel bedrijven in de schoenen- en mode-industrie dat het heel slecht gaat of juist goed maar van Aktiesport hoor je maar weinig. Hoe gaat het eigenlijk met de keten?

“Retail is natuurlijk niet makkelijk en nu al helemaal niet met pure online players in de markt. Wij hebben het voordeel dat USG twee van de beste sportwebsites van Nederland heeft: Aktiesport en Perry. Je ziet dat we daar jaarlijks dubbele cijfers in groei zien. Dat vangt klappen op die we verliezen in de winkel, daarmee compenseren we het. De nieuwe winkel is pas een week open en de cijfers zijn al heel positief. We zien dat als we de markt mee hebben, dat de consument ons wel weet te vinden. Daarin hebben wij niet te klagen, maar het mag altijd beter.”

Waarom gaat het zo goed met Aktiesport?

“De consument is niet dom, zij weet met online heel goed hoe ze prijzen moet vergelijken. Bij Aktiesport krijg je wat je hoort te krijgen voor het geld dat je betaald. Daarnaast hebben we vorig jaar een WK jaar gehad en met zo een jaar – omdat wij veruit de grootste aanbieder zijn van Nederlands elftal shirts – draaien we goed. In dat opzicht is het jammer dat we niet gekwalificeerd zijn voor het EK volgend jaar. Ik denk dat wij met name weten wat de actualiteiten in de markt zijn en wij daardoor de consument kunnen geven wat zij willen.”

“De retail heeft ook stil gestaan in Nederland. We moeten niet alleen naar de markt kijken maar ook naar onszelf. Winkelketens als Topshop en River Island zetten fantastische winkels neer die er geweldig uit zien en waar het altijd vol staat met klanten. De Nederlandse retail moet wakker worden. We moeten er vertrouwen in hebben en dat is waarom wij een nieuwe winkel hebben geopend.”